retard-messiah

Direktlänk till inlägg 2 december 2020

KARANTÄN BOKRECENSION: PESTENS TID

Av Paul Karlsson - 2 december 2020 18:28

 

PESTENS TID


I de rådande pandemitider som pågår så har bristen på biopremiärer gjort att det inte finns några nya filmer att recensera. Så därmed får det bli en liten nödlösning att recensera en bok för att få med en recension i tidningen Infobladet som jag skriver för och vad är då mer passande i dessa tider än Stephen King romanen “Pestens Tid” som jag inför den kommande serien baserad på boken har läst ut. Så jag ska därmed med denna recension berätta vad jag tyckte om boken. Men först lite om bokens handling.


På bara några veckor slås hela USA ut av en superinfluensa. Smittan sprids med en fruktansvärd hastighet och sjukdomsförloppet är våldsamt. Städerna stinker av ruttnade kroppar och vägarna är fulla av stillastående fordon med döda passagerare. Världen har stannat. Mitt i kaoset finns det vissa människor som verkar vara immuna mot smittan. Först vet de inte om varandras existens, men så småningom bildas mindre grupper av överlevande som försöker hjälpas åt. Då kommer drömmarna: goda och onda drömmar som leder och lockar människorna på deras väg och samlar ihop dem i två läger. Mänskligheten är nästan utplånad men den eviga kampen mellan det goda och det onda fortsätter.


Att Stephen Kings kultroman “Pestens Tid” skulle bli så aktuell som den visade sig bli detta år var inget jag hade kunnat ana då jag i förebyggande syfte inför den kommande nyfilmatiseringen tog mig an denna 1222 sidor tjocka roman. En bok brukar vanligtvis vara en verklighetsflykt till en annan välrld, men i det här fallet tas man till en värld där situationen är snarlik den verklighet vi nu upplever med Covid 19. En superinfluensa kallad “Captain Trips” härjar i USA och utplånar större delen av vår planets befolkning. Superinfluensan uppenbarar sig precis som Covid 19 genom förkylningssymptom. Men sjukdomsförloppet är mycket värre. Man börjar hosta slem, halsen svullnar igen och en kort period därefter är man död. Det finns bara alternativen att man är immun eller så dör man. Med denna grundhistoria får vi följa ett gäng överlevande karaktärer som via drömmar samlas i två läger. Det ena lägret har drömt om en gammal svart kvinna kallad Mother Abigail som drivs av Guds vilja och det andra lägret har haft drömmar om en man ondskefull man kallad Randall Flagg som beskrivs som djävulens hantlangare. I en dystopisk värld ska dessa två läger samla sina krafter på olika håll för att mötas i en slutgiltig strid.


Boken är som sagt väldigt tjock och det tog lång tid för mig att ta mig igenom den. Ibland är det långa något sega partier att ta sig igenom i boken innan storyn tar fart på allvar. Själva superinfluensan är egentligen bara temat för början av boken och när den biten är avverkad och man får följa de få som har överlevt så börjar storyn ta fart lite. Det finns bara en del lite sega partier kring den kommitté som den goda sidan bildar för att bland annat stifta lagar och annat för att få det nya samhället att fungera. Men när väl den biten är avklarad så blir boken så spännande att man har svårt att lägga ifrån sig den. Det handlar mycket om hur man bygger upp en helt ny värld när allt det man tog för givet har utplånats. Stephen King skapar verkligen en värld som man slits in i direkt och det är spännande att följa hur det nya samhället skapas. “Pestens Tid” känns lite som Stephen Kings försök att att placera J.R.R Tolkiens “Sagan om Ringen” trilogi i vår värld. Många av elementen liknar uppbyggnaden i Tolkiens värld. Ett brödraskap som beger sig iväg och ska bekämpa ondskan trots att det känns hopplöst. Boken har även väldigt välskrivna karaktärer som man snabbt får sympati för oavsett om de är allierade på den onda eller den goda sidan. Jag kan starkt rekommendera boken och tycker att det är en av Stephen Kings bästa romaner. En femma av fem möjliga är mitt betyg till boken “Pestens Tid”.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards