retard-messiah

Alla inlägg den 26 december 2019

Av Paul Karlsson - 26 december 2019 16:01

 

EN DEL AV MITT HJÄRTA


Tomas Ledins låtskatt är något som varje svensk i princip känner till. Har man inte nynnat på låtar som “Inatt är jag din” eller “En del av mitt hjärta” så är man inte en riktig svensk anser nog många. En film har nu gjorts som är baserad på Ledins hitkavalkad. Denna kändistäta filmmusikal heter en “Del av mitt hjärta” och jag har varit och sett den. Om jag anser att de har lyckats skapa något bra av Tomas Ledins låtskatt ska jag strax berätta. Men först lite om filmens handling.


35-åriga Isabella (Malin Åkerman) är en driven affärskvinna inom Stockholms finansvärld. När hon åker hem till sin barndoms småstad för att fira sin pappas (Johan Ulveson) sextioårsdag känner hon sig som en vinnare, den enda av det gamla skolgänget som det gått riktigt bra för. Isabellas självförtroende kommer av sig när hon inser att Simon (Christian Hillborg), hennes stora tonårsförälskelse, ska gifta sig med Isabellas barndomskompis Molly (Shima Niavarani) och att hon inte ens är bjuden på bröllopet. Isabella är van vid att få som hon vill och det stör henne att se Simon lycklig tillsammans med någon annan. En del av Isabellas hjärta kommer alltid att slå för Simon.


Det är en väldigt stor del av den svenska skådiseliten som de har fått med i den här hyllningsfilmen till Tomas Ledins i princip obegränsade hitfabrik. Jonas Karlsson, Johan Ulveson, Marie Richardson, Shima Niavarani, Johan Rheborg och Eric Ericson är många kända namn som dyker upp. Varav de flesta brister ut i sång. Och så har vi filmens stora stjärna som har rest ifrån Hollywood för att göra sin första film någonsin i hemlandet Sverige. Ingen mindre än självaste Malin Åkerman och hon briljerar verkligen i sina musikalnummer och levererar rätt känsla trots att man fått veta i intervjuer att hon knappt känner till Tomas Ledins låtar.


Har man svårt för kärleksfilmer eller musikaler där filmens karaktärer plötsligt oväntat bryter ut i sång så ska man välja en annan film. Gillar man inte heller Tomas Ledin låtar så får man inte mycket behållning av den här filmen. Men jag råkar gilla allt det där och jag tycker även om fina sommarmiljöer ifrån vårt vackra land Sverige. Allt det får man i en salig blandning. Storyn vävs in bra på ett efektivt sätt. I dialgoen finns många kända citat ifrån Tomas Ledins låtar som efter att ha varit dialog omvandlas till färgsprakande och kärleksfulla musikalnummer. Den längsta sångtiden räknade jag ut att Malin Åkerman inte helt otippat fick. Hon är vacker att titta på och hennes sångröst är som vi tidigare fått veta i den amerikanska filmmusikalen “Rock of Ages” med Tom Cruise som Åkermans motspelare ljuvlig. Jonas Karlssons tystlåtne och lite blyge poet är hennes motpart som det blir många fina duetter med, men även han får sina mäktiga solonummer som han levererar fläckfritt. Shima Niavarani som vi senast fick se i den svenska komediserien “Sjölyckan” leverar också i sång då hon spelar Isabellas konkurrent om kärleken Simon. Även Johan Rheborg, Johan Ulveson och Marie Richardson får brista ut i minnesvärda musikalpartier vilket de också gör bra.


Kärleken till Thomas Ledins låtar och passionen för dem är väldigt påtagliga element i filmen “En del av mitt hjärta”. Det är en vacker hyllning med fina tolkningar av hans låtar. Det som tänker på storslgna amerikanska gestaltningar av Broadwaymusikaler blir nog besviskna. Även de som tror att det är samma typ av film som den vi fick när en historia skulle byggas på Håkan Hellströms låtar i filmen “Känn ingen sorg” kan nog känna sig blåsta på konfekten. Men den här filmen försöker inte vara en sådan film. Den vill vara en enkel kärleksfilm medan Håkan filmen byggde på en fiktiv Göteborgsvärld som fanns mer dold i Håkan Hellströms texter. Håkan är folkkär, men Tomas Ledin har en helt annorlunda men bredare folkskara som går och nynnar på hans låtar. Själv brukar jag till och med börja messenger konversationer med fraserna “Vad gör du nu för tiden?”, “Varför hör du aldrig av dig?” och “Det var allt för längesedan vi såg” då jag pratar med någon jag inte hört av på länge.


Jag tycker att de knyter ihop det hela bra och gör filmen “En del av mitt hjärta” till en finstämd kärleksfilm med vacker musik. De försöker inte göra den alltför avancerad. De försöker inte heller vara någon Broadway musikal. Man får bara en charmig klick av sommaren inmålad i fina och välkända sånger. Det räcker för att en del av mitt hjärta ska bli berört. Jag tycker det här blev en bra okomplicerad avslutning på mitt bioår 2019. En stark trea av fem möjliga är mitt betyg till fimen “En del av mitt hjärta”.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/en_del_av_mitt_hjarta/P167034


https://cdon.se/film/en-del-av-mitt-hjarta-50538335



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards