retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2019

FILMRECENSION: JOKER

Av Paul Karlsson - 11 oktober 2019 14:56

 

JOKER


Den mycket omtalade filmen “Joker” där Joaquin Phoenix tar sig an den legendariska karaktären har nu haft premiär. Jag har nu sett den och ska med denna filmrecension berätta om den lever upp till hypen eller ej. Men först lite om filmens handling


Arthur (Joaquin Phoenix), en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som stand-up komiker… men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det leder till mer hån och även våld.


Förhandssnacket kring filmen “Joker” har varit väldigt intesivt. Film priser har delats ut kritiiker har hyllat filmen. Säkerhetsåtgärder har vidtagits I USA på biogfrafer innan visningen för att oron har funnits att filmen kan inspirera till våld. Det har med andra ord varit ganska omöjligt att inte bli påverkad av hypen. Till en början var jag väldigt kritisk till att ytterligare en film om en karaktär som redan börjar bli smått uttjatad pga för många tidigare gestaltningar. Men redan efter den första trailern var jag helt såld och när prestigefyllda priser började att delas ut till filmen växte mina förväntningar på filmen.


De höga förväntningarna visade sig vara befogade trots att jag hade svårt för att tro att någon kunde toppa Heath Ledgers gestaltning av Jokern I “The Dark Knight”. Men det gjorde Joaquin Phoenix med bravur. Han gjorde inte rollen bättre eller sämre. Han gjorde rollen precis lika bra som Heath Ledger men lyckades ändå göra rollen till sin egen. Det som var intressant med den här Jokern var att man fick följa mer hur han blev Jokern. I övriga filmer där karaktären har dykt upp så har han redan varit galen. I den här filmen får man se hur galenskapen som finns under ytan sakta växer fram och formar Jokern. Man får följa en man på samhällets utkant som tar drastiska beslut för att bli sedd och respekterad Man får på så vis en större förståelse för varför Jokern gör som han gör. Man får givetvis inte empati för honom, men man får förståelse för den galenskap som växer inom honom.


Filmen “Joker” är Joaquin Phoenix show. Han briljerar verkligen på många sätt I karaktären och plockar fram dimensiner I Jokern som man aldrig har fått se tidigare. Men även Robert De Niro levererar I sin roll som talkshow programledaren för det tv-program som Jokern fantiserar om att få vara med i. De Niros medverkan gör filmens Martin Scorsese influenser ännu mer påtagliga. Just de influenserna som jag anade redan i trailern är verkligen något som jag gillar med filmen. Framförallt får man lite vibbar av Scorsese filmen “The King of Comedy”, men även infuenser av “Taxi Driver” kan man finna I storyns utveckling.


Sammanfattningsvis så gillade jag verkligen filmen. Till stor del för att Joaquin Phoenix är så mästerligt bra i titelrollen. Men även för att filmen vågar ta lite risker. Det är en serietidningsbaserad film vilket man knappt märker. Filmen innehåller inga CGI effekter eller en massa storslagna actionscener vilket brukar vara traditionella ingredienser i en film baserad på en serietidning. Istället blir det en mörk, ångestladad och mycket avskalad film som inte liknar något annat man har sett i genren. Dessutom är filmen intessant eftersom den berättas ur Jokerns perspektiv. Så många gånger vet man inte vad som sker på riktigt eller vad som är fantasier i Jokerns huvud. Jag kan starkt rekommendera filmen “Joker” som jag anser att är en av det här årets bästa filmer. En femma av fem möjliga är mitt betyg till den är mästerligt bra filmen.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/joker/P166078


https://cdon.se/film/joker-48783052

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards