retard-messiah

Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Paul Karlsson - 20 maj 2012 15:11

CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER


Jag har nu sett "Captain America: The First Avenger" så att jag fått den sista 

pusselbiten på plats för att helt hänga med i filmen "The Avengers".


Den här Marvel historian handlar om följande:
Steve Rogers (Chris Evans) deltar frivilligt i ett experiment som förvandlar honom till supersoldaten Captain America. 

Tillsammans med Bucky Barnes (Sebastian Stan) och Peggy Carter (Hayley Atwell) inleder Rogers, i Captain Americas 

skepnad, ett krig mot den onda organisationen HYDRA, ledd av Red Skull (Hugo Weaving).


Jag måste medge att jag länge varit kritisk till denna film. Anledningen är att jag avskyr för mycket viftande med amerikanska 

flaggan och lokalpatriotism i amerikanska filmer. Och Captain America går ju till och med iklädd den amerikanska fanan. 

Och visst innehåller filmen en del lokalpatriotism. Men det är en så liten del av filmen och inte alls det som står i fokus. 

Grundhistorien handlar om en liten smal kille som åker på stryk hela tiden som lyckan plötsligt vänder för då han genomgår 

i ett militärt experiment som ger hon som superkrafter. Just att det är det som står i fokus för filmen gör att 

"Captain America: The First Avenger" görs betydligt mer sevärd. Jag blev väldigt positivt överaskad då jag såg filmen. 

Den var helt klart över mina förväntningar.


Kan starkt rekommendera den här filmen även för de som inte är serietidnings nördar som jag är.

 

 


 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/captain_america_1_the_first_avenger/P95205

Av Paul Karlsson - 20 maj 2012 06:02

FOXFIRE


Nu har jag äntligen med några underbara vänners hjälp fått 

tag i filmen "Foxfire" så att min Angelina Jolie filmsamling kan 

kännas någorlunda komplett. Och ikväll har jag även tittat på filmen.



Filmens handling kretsar kring fem tjejer i samma skola som kommer underfund 

med att de samtliga blivit sexuellt ofredade av sin biologilärare. Den tuffaste av dem, Legs Sadovsky, 

driver på gänget att de ska hämnas på läraren. De lyckas med sina planer men blir avstängda från skolan. 

De inleder då en brottslig karriär där de bland annat kidnappar och utövar utpressning mot en av tjejernas pappa 

och snart är de på flykt undan lagen och får slåss för sina liv.



För Angelina Jolie fans som jag själv så är den här filmen ett måste. I "Foxfire" Får man bevittna Jolies första riktigt 

ikoniska och starka kvinnoporträtt. Man ser redan så här tidigt i hennes karriär vilken potential hon har att bli en väldigt 

begåvad skådespelerska. Hon gör rollen som den upproriska Legs Sadovsky på ett förföriskt men också gripande sätt. 

Man kan inte annat än tycker om den karaktären och Jolie gör henne verkligen nyanserad och färgstark.


Filmens genomgående budskap att man ska stå upp för sig själv i svaga situationer och inte ta skit är väldigt vackert.


En film jag starkt kan rekommendera.Och jag är väldigt glad att "Foxfire" äntligen finns i min filmsamling.

 

 


 

https://www.discshop.se/filmer/foxfire/L39567

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards