retard-messiah

Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

FILMRECENSION: PLAYING GOD

Av Paul Karlsson - 17 mars 2012 04:39

PLAYING GOD

Den här actionspäckade filmen var tänkt att bli David Duchovnys stora steg vidare i karriären efter framgångarna med tv-serien "Arkiv X". Den var också en tidig film för Angelina Jolie och även Sveriges stolthet Peter Stormare dyker upp i filmen.

Läkaren Eugene Sands (David Duchovny) har ett problem. Han har opererat under tiden då han varit påverkad av amfetamin. Och det blir man inte särskilt populär för. Särskilt inte då patienten dör under operationen. Eugene blir omedelbart utesluten ur läkarförbundet och kommer aldrig att tillhöra läkarkåren igen. En dag räddar han av en tillfällighet en skjuten narkotikahandlares liv vilket leder till att bossen Raymonds (Timothy Hutton), uppmärksammar honom. Innan Eugene vet ordet av har han blivit läkaren som utför mirakel i den undre världen. Hos offer som inte kan ta sig till sjukhus. Men det är ett farligt arbete. Där man snabbt kan få byta plats med patienten. Särskilt när man får ett mycket gott öga till chefens väninna.

Det är så intrigen ser ut i filmen. Ganska spännande emellanåt och man slipper trots temat att se en massa närgångna operationsscener i sjukhusmiljö. Personligen klarar inte jag av den typen av blodigheter. Men blod blir det förstås då skjutandet i filmen sätter igång. Annars är inte filmen direkt nyskapande. Man får ett klassiskt triangeldrama, lite biljakter och skottlossningar i vanlig ordning. Angelina Jolie är underbart vacker här och bara det gör filmen värd att se.

Vad beträffar Peter Stormares insats i filmen så blir det bara ännu en i mängden av konstiga karaktärer som skymtar förbi i filmen.Och en person med rysk brytning har man sett Stormare som förut i "Armageddon". Så många överraskningar bjuds man inte på. Mycket är väldigt förutsägbart. Men Jolies begåvning för actionfilm får man redan i den här filmen prov på rätt om hon den här gången är mer ett offer som behöver hjälp av sina manliga motspelare. Vad beträffar Duchovny så blev det inte riktigt hans genombrott eftersom han fortfarande sysslar med tv-serier. Men en och annan större roll har även han gjort som förvisso floppat rätt ofta.

Så för de som dyrkar Angelina Jolie är den här filmen ett måste. Annars är den bara en film som försvinner i mängden bland andra filmer som aldrig gått på bio.


 



 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/playing_god/P42476

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards