retard-messiah

Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Paul Karlsson - 16 mars 2012 08:59

NICEVILLE

Den här filmen som i USA fått titeln "The Help" men i Sverige heter "Niceville" har jag länge velat se. Mycket förstås för att jag gillar Ron Howards dotter Bryce Dallas Howard som får större och mer intressantare roller för varje film hon är med i. Senare har jag även som många andra blivit smittad av Oscars hypen kring filmen som hade inte mindre än 3 nomineringar.

Niceville utspelar sig i 60-talets Mississippi och är en inspirerande berättelse om mod och vänskapen mellan tre starka kvinnor, som förenas i ett hemligt bokprojekt. Men projektet bryter mot samhällets oskrivna lagar och gör att kvinnorna lever farligt.
Det stora hotet riktas mot ett par mörkhyade hembiträden till familjer i den rika överklassen. Det hela börjar med att överklass primadonnan Hilly Holbrook (Bryce Dallas Howard) drar igång ett rabalder angående om negrer borde få dela på samma toaletter som vita, om de vitas barn kan känna sig trygga om negrer har för stora friheter och en massa annat skit som gör det odrägligt för dessa arma människor att leva i Mississippi. Överklassflickan Skeeter Phelan (Emma Stone) som i princip har blivit helt uppfostrad av familjens så kallade hembiträde ser på händelserna med andra ögon. Hon blir journalist och börjar snabbt att försöka få de svarta kvinnorna i närområdet att ställa upp på intervjuer som sedan ska resultera till att en bästsäljande bok ska bli av. Och rättvisan ska sedan förhoppningsvis segra.

Det här är ett väldigt gripande drama som tar upp ett starkt ämne som ständigt tyvärr alltid gör sig påmint även i dagens samhälle. Som tur är så har det avtagit ganska mycket på många ställen i alla fall. Men det hela skildras väldigt bra. Bryce Dallas Howards porträtt av den riktigt elaka och rasistiska överklass primadonnan med kontrollbehov kommer man sent att glömma. Hon gör rollen jättebra och borde åtminstone ha fått blivit nominerad till en Oscar för sin roll

Nominerade blev som bekant Octavia Spencer, Viola Davis och Jessica Chastain för sina starka kvinnoporträtt.  Den sistnämnda vann dessutom för bästa kvinnliga biroll. Vilket var väldigt välförtjänt eftersom hon gör en väldigt känsloladdad och levande gestaltning av den kvinnan i gänget som är räddast för vad samhällets rasistiska normer ska utlösa för något om de svartas situation i Mississippi kommer till kännedom för allmänheten.

Andra kända namn som dyker upp under filmens gång är Sissy Spacek och Mary Steenburgen i lite mindre roller. Och Emma Stone som den grävande journalisten får man inte glömma. Hon gör sin huvudroll jättebra.

Många skulle nog klassa detta som en tårdrypande kärringfilm. Men jag gillar känslosamma filmer om starka kvinnor. Så mig går den hem hos. Kan starkt rekommendera denna romanfilmatisering för er som gillar dramafilmer med budskap, hjärta, lite humor och värme i ett och samma paket. Högsta möjliga betyg åt den här filmen.


 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_help_import_sv_text/P134147


https://cdon.se/film/the-help-import-17612692

Av Paul Karlsson - 16 mars 2012 02:24

ÄNTLIGEN! VÄNTAN ÄR NU ÖVER! FY FÖR HELVETE VAD COOL FILMEN VERKAR VARA! ÄKTA TIM BURTON FEELING!


Jag skäms ej för att medge det. Men jag står för min beundran av Tim Burton. Jag ser faktiskt fram emot den här filmen till och med mer än jag ser fram emot "The Avengers", "The Hobbit" och "Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2". Jag har suttit uppe inatt för att var en bland de första att se den. Och om jag såg den först vet jag förstås inte. Men jag vet att jag var först med att lägga ut trailern i alla fall.


Nu kan stolt presentera den första lite längre trailern ifrån Tim Burtons kommande film.


Nåväl här är den längre trailern till filmen vi alla har väntat på:



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards