retard-messiah

Direktlänk till inlägg 2 juni 2023

BOKRECENSION: NIGHTSHIFT

Av Paul Karlsson - 2 juni 2023 11:50

 


NIGHTSHIFT

Stephen King är en författare som givit oss många gastkramande skräckhistorier såväl som science fiction och dramahistorier. Oftast I romanform och I många fall väldigt tjocka sådana. Han är en mästare på karaktäresbeskrivninar och att plasera dessa karaktärer I en målande miljö som skapar helhet och spänning som trappas upp under lång tid och gör att man framåt slutet inte kan lägga ifrån sig hans böcker. Nu har jag för första gången läst en av hans många novellsamligar. “Nightshift” heter den roman jag nu har läst pga att skräcknovellen “The Boogeyman” som inom kort är högaktuell på bio är en av dessa 20 noveller som finns I boken.Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte om denna bok och upplevelsen att läsa kortare berättelser än vad man är van vid av denna ikoniska författare. Först inledsboken med skräcknovellen “Jerusalems Lot” som handlar om Charles Boone som återvänder till sitt gamla släkthus som ligger lite utanför den ökända stadaen “Jerusalem´s Lot. Huset bär på ett ödesdiget förflutet och när Charles Boone börjar att forska vidare så leder detta honom till “Jeruslems Lot”. Den här inledande novellen är lite av en prequel till romanen “Salem´s”. Novellen har fått en filmatisering I form av serien “Chapelwaite” med Adrien Brody I huvudrollen. Därefter är det novellen “Nightshift” som följer. Det är en novell som fokuserar på rädslan för råttor. Historien utspelar sig på en gammal frabrik som ett gäng människor får I uppgift att rensa. Vad de inte vet är att det lever blodtröstgar råttor där som lever på människokött. Den novellen tillhör inte en av Stephen Kings starkaste. Men man läste med intresse då historien pågick och jag såg även kalkonfilmen till filmatisering som heter “Graveyard Shift” när jag hade läst klart novellen. Bokens tredje novell är "Night Surf" som verkar ha anknytning till Stephen King romanen "The Stand" eftersom den handlar om viruset Captain Trips som är det viruset folket i den boken dör av om de inte är immuna. Som alltid så är det trevligt när Stephen King bjuder på sådana referesner till tidigare böcker. Historien hände det dock inte så mycket I. Så den var ganska snabbt bortglömd när man tog sig vidare I novellsamlingen. Efter den korta novellen kastas man in I storyn "I am the doorway" som handlar om en rymdresa till Venus som får ödesdigra konsekvenser. En intressant novell som snuddar vid genren science fiction som Stephen King varit inne på en hel del i några av sina romaner. Efter det lilla rymdäventyret så får vi lära känna en blodtröstig mangel som lever på mänskliga själar. En mycket fånig historia som fått en filmatisering gjord av “The Texas Chainsaw Massacre” regissören Tobe Hooper med “Nightmare on Elm Street” skådisen Robert Englund I en av rollerna. Man läser med spänning när historien pågår. Men man känner att det inte dirket är något av Kings bästa verk. Därefter kommer romanen som var huvudskälet till att jag tog mig an läsningen av den här novellsamlingen. Nämligen novellen “The Boogeyman” som har fått en filmatisering som jag antar att är ganska fritt baserad på Stephen Kings historia. Den handlar om en man som sitter hos terapeut då hans fru och barn har blivit brutalt mördade och han är den huvudmisstänkte för morden. Han påstår ett monster ifrån garderoben är skyldig till dåden. Och det är lite oklart om han pratar sanning eller ej. I filmen som jag I skrivande stund ska se på bio ikväll får man intrycket ifrån trailern av att det finns ett monster I garderoben. Sedan hur fritt baserad filmen är på novellen ska bli själva överraskningen när man ser filmen.
Fortsättning följer. Skriver klart recensionen vid ett senare tillfälle och berättar vad jag tyckte om de återstående novellerna. Samt fixar eventuella slarv och stavfel I texten. Vill bara få ut inlägget innan jag ser filmen och redigerar jag och lägger till I efterhand.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards