retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 april 2022

BOKRECENSION: JOSAS BOK

Av Paul Karlsson - 16 april 2022 23:51

 

JOSAS BOK


År 2019 sändes den gripande och omtalade dokumentären “Josefin Nilsson - Älska mig för den jag är”. Där får man träffa artisten/skådespelerskan Josefin Nilssons syster Marie Nilsson Lind. Man får ta del av hennes berättelse där det lyfts fram bland annat att en känd svensk skådespelare har orsakat Josefins tragiska död. En sak som har förts bakom ljuset, men sedan har lyfts fram i efterhand. I dokumentären fick man veta att Josefin började att skriva på en bok. Hennes syster Marie lovade henne att skriva klart boket. Resultatet blev boken “Josas Bok”. Den boken har jag nu läst och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om bokens handling.


"Josas Bok" är boken om ­systrarna Josefin och Marie Nilsson. Från barndomens Gotland till artistlivet i Stockholm, från den berusande glädjen i att stå på scen, till tystnaden efteråt när strålkastarna slocknat och publiken gått hem. Marie Nilsson Lind berättar om sin syster artisten och skådespelerskan Josefin. I boken som Marie lovade Josefin att skriva alldeles innan Josa gick bort, blott 46 år gammal, skriver hon om systerskap och konstnärskap, glädje, sorg och kärleken till livet och scenen. Men också om hur man klarar av att gå vidare efter att ha förlorat sin själsfrände.


När jag såg SVT-dokumentären “Josefin Nilsson - Älska mig för den jag är” så blev jag väldigt tagen. Min bild av Josefin var den glada och spralliga tjejen som var frontpersonen för den gotländska tjejgruppen Ainbusk Singers. Jag hade även charmats av hennes skönhet, energi och talang i Hannes Holm filmen “Adam & Eva”. Men att hon hade ett sådant mörkt liv då strålkastarna var släckta hade jag ingen aning om. Inte heller att den där välkända skådespelare hade bedrivit härskarteknik emot Josa sedan tidigt in i deras relation. I boken får man följa hela hennes resa. Till stora delar är det berättat ur hennes syster Maries kärleksfulla och ärliga perspektiv. Josefin både hyllas och beskrivs utan att förskönas. Det är alltså en ärlig historia ifrån den som kände henne bäst. Samtidigt är det även Josefins historia eftersom det är hennes gamla anteckningar som skulle ha blivit hennes egna bok som finns med. Där sparas det ej på detaljer. Hon berättar detaljerat hur elak en viss dramatenskådespelare var. Han kunde ringa henne och berätta hur mycket han längtade efter henne, för att sedan när de träffades berätta hur ful hon var, kalla henne för väldigt grova saker och trycka ner henne så mycket han bara kunde. Detta för att han själv hade mindervärdeskomplex.


När jag läste detta blev jag ledsen. Jag förstod inte hur man kan behandla en så go tjej som Josa på de sättet. Hon var levnadsglad och pratade hela tiden om att det ljus hon hade. Det skulle inte han få komma åt. Men till slut lyckades han att bryta ner henne. Hon blev misstänksam och paranoid till slut. Ingen visste vad Josefin gick igenom eller blundade de av rädsla. Men nu har hon fått sin upprättelse när det var försent. Denna berättelse ramar Marie in med att dra sin historia kring hädelserna. Hon berättar om hur hon har mått som åskådare och som en del av Josas liv och uppväxt. De stod varandra nära och skapade musik tillsammans. Maries kriser inom psykvård med självskadebeteende, självmordstankar osv var minst lika gripande att ta del av.


“Josas Bok” är tung läsning. Men det är läsning som behövs. Det är en berättelse om att lyckas leva vidare trots att livet är fyllt av mörker och trots att man har mist sin själsfrände. Men det är lika mycket en bok om systerskap och skaparglädje inom musiken. På sina egna vitt skilda sätt så är Josefin och Marie två supertuffa kvinnor värda att beundra. Deras historia kan inspirera kvinnor i en liknande situation att våga förändra sina destruktiva liv innan det är försent. Samt kan historien inspirera anhöriga till att agera innan det är för sent. Jag kan starkt rekommendera boken “Josas Bok”. Läs den! Den behövs. En stark femma av fem möjliga är mitt självklara betyg till denna fina och gripande bok.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards