retard-messiah

Direktlänk till inlägg 7 april 2022

FILMRECENSION: SONIC THE HEDGEHOG 2

Av Paul Karlsson - 7 april 2022 17:55

 

SONIC THE HEDGEHOG 2


År 2020 blev det år vi aldrig kommer att glömma. Året då filmindustrin låg nere pga av coronapandemin. Men precis innan hann live-action versionen av Sega-spelet “Sonic The Hedgehog” ha premiär. Man satsade på ett säkert kort att ha Jim Carrey i en excentrisk roll som skurken Dr. Robotnik, vilket visade sig ge resultat. Filmen gjorde succé och låg kvar på biotoppen efter pandemins början då inga fler riktigt stora blockbuster filmer kom. Nu har uppföljaren “Sonic The Hedgehog 2” haft premiär och jag har varit och sett den. Jag ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.

Efter att ha bosatt sig i Green Hills, är Sonic (Ben Schwartz) ivrig att bevisa att han har det som krävs för att bli en sann hjälte. Hans chans kommer när Dr. Robotnik (Jim Carrey) återvänder, denna gång med en ny partner, Knuckles (Idris Elba), på jakt efter en smaragd som har makten att förgöra civilisationer. Sonic slår sig ihop med sin egen sidekick, Tails (Colleen O'Shaughnessey), och tillsammans ger de sig ut på en världsomspännande resa för att hitta smaragden innan den hamnar i orätta händer.

Efter den succé filmen “Sonic The Hedgehog” gjorde år 2020 trots den Covid pandemi som utvecklades kort efter premiären så har förväntningarna på uppföljaren varit höga. Regissören Jeff Fowler och hans medarbetare fick stor kritik när de släppte den första trailern. Fansen gillade inte huvudkaraktären Sonics utseende. Så den hypersnabba igelkottens fick ett mer tillfredställande utseende innan filmen fick premiär. Därefter blev filmen tokhyllad.

I uppföljaren har skaparglädjen verkligen fått flöda. Filmskaparna har verkligen arbetat i minsta detalj för att återskapa den värld som skildras i de gamla spelen om Sonic. Den har även introducerat två kända karaktärer ifrån spelen. Den flygande räven Tails och det starka röda piggsvinet Knuckles. Dessa karaktärer är precis som Sonic väldigt välgjorda och skapade som man minns dem ifrån den tid då man som barn satt och spelade spelen. Ben Schwartz gör återigen ett lysande jobb med att ge liv till Sonic som röstskådespelare detsamma gäller Idris Elba och Colleen O'Shaughnessey som gör rösterna till Knuckles och Tails.

Men återigen precis som förra gången så är Jim Carrey filmens stora stjärna. Den här gången har hans karaktär genomgått en förändring. Dr. Rotbotnik har nu rakat huvud och bara den karaktäristiska mustaschen kvar precis som i spelen. Upplägget är att Robotnik har gått igenom en evolution och hittat nya vägar för att bekämpa Sonic. Denna utveckling av karaktären känner man verkligen att gör Jim Carrey inspirerad. Man märker verkligen i hans skådespel att han har roligt på jobbet. Han balanserar ut sin komikerådra på ett bra sätt som klär karaktären.

Filmen i sin helhet är en fin historia med ett enkelt budskap. Intellekt kan var bra för att till en början ta sig dit man vill. Men utan vänner och familj vid sin sida är man ingenting. Det är ett budskap som är enkelt för filmens yngre publik att ta till sig. Och i kontrast till det så flirtar filmen verkligen med oss nostalgiker som vill att allt ska vara precis när vi satt som klistrade vid våra Sega Megadrive och försökte att klara de ibland svåra nivåerna med den blåa igelkotten som ofta sprang in i saker så att man förlorade liv osv. Och att se Dr. Robotnik styra en gigantisk jätterobot i filmens sista akt var mäktigt.

Sammanfattningsvis så är det här en visuellt vacker nostalgitripp som kan tilltala de flesta åldersgrupper. För mig själv var det lite emotionellt för att Jim Carrey har gått ut med att det här kanske är hans sista film innan han funderar på att gå i pension. Så om det är på det viset så var den här filmen ett fint avsked och ett slut för den person som väckte mitt stora filmintresse. Det blir en stark femma av fem möjliga till filmen “Sonic The Hedgehog 2" för den underbara kreativitet och skaparglädje som genomsyrar filmen.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards