retard-messiah

Direktlänk till inlägg 10 mars 2022

FILMRECENSION: TISDAGSKLUBBEN

Av Paul Karlsson - 10 mars 2022 14:59

 

TISDAGSKLUBBEN


Jag har varit på bio och sett den romantiska komedifilmen “Tisdagsklubben" och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Karins (Marie Richardson) tillvaro vänds plötsligt upp och ner när hon får reda på att hennes make Sten (Björn Kjellman) varit otrogen. Efter att ha varit gift i 40 år och levt ett liv med att passa upp på sin make och dotter (Ida Engvoll), börjar Karin nu omvärdera sin tillvaro. På en matlagningskurs träffar hon kocken Henrik (Peter Stormare). Bland kryddor, fräsande stekpannor och ångande dofter upptäcker hon snart att det aldrig är för sent att våga följa sina drömmar.


“Tisdagsklubben” är verkligen en charmig romantisk komedi som har hjärtat på det rätta stället. Den har ett fint budskap om att hitta sig själv och att våga ta sig ur gamla mönster av tristess i livet. Samtidigt som det är en film om att livet inte behöver vara slut för att man har nått 60-årsåldern. Allt detta är kryddat med passionen för matlagningens konst som ett hantverk. Man får mycket ingående närbilder på goda maträtter konstnärligt upplagda på tallrikar. Så ett tips är att inte vara hungrig när man går och ser filmen på bio. För då blir man bara ännu hungrigare. Filmens karaktärer är väldigt välskrivna vilket gör att man genast rycks med i deras historia och vill veta hur det kommer att gå för samtliga som är involverade i handlingen. Framförallt tjejgänget bestående av skådespelerskorna Marie Richardson, Sussie Eriksson och Carina M Johansson är en fröjd att få följa. Deras kemi tillsammans skänker både värme och humor till filmens helhet. Det är dessa tre skådespelerskor som har det största fokuset i filmen. Deras knasigheter tillsammans för tankarna lite åt kompistrion i filmen “Mamma Mia” med Meryl Streep i förgrunden. På samma sätt som i den filmen får man följa många galna upptåg ifrån detta kompisgäng. Men även Peter Stormare briljerar i sin roll som en stjärnkock som precis som alla andra i filmen under resans gång växer och utvecklas som människa.


Jag blev väldigt underhållen av filmen “Tisdagsklubben”. Det görs inte så mycket filmer om åldersgruppen 60+ och det kändes som ett välbehövligt tema för en romantisk komedi. Är man dessutom intresserad av matlagning så finns det en hel del att njuta av och man får även budskapet levererat att hur hopplös man än är på att bli kock eller vad man nu vill utveckla för dröm så är det aldrig försent att uppnå sitt mål. En stark fyra av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Tisdagsklubben”.

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards