retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 mars 2022

FILMRECENSION: THE BATMAN

Av Paul Karlsson - 3 mars 2022 16:20

 

THE BATMAN


Namn som Michael Keaton, Val Kilmer, George Clooney, Christian Bale och Ben Affleck har varit en snackis i tidigare filmer om mörkrets hämnare. I Sverige har karaktären i tidiga år kallast för Läderlappen tills man valde att behålla det något bättre amerikanska namnet “Batman”. Nu har det blivit dags för den forna Twilight-stjärnan Robert Pattinson att axla manteln som den självutnämnde brottsbekämparen som ska rensa upp på Gotham Citys gator. Med den nya regissören Matt Reeves har karaktären fått nytt liv i nystarten “The Batman” som jag nu har varit och sett på bio. Vad jag tyckte ska jag strax berätta, men först lite om filmens handling.


I två år har Bruce Wayne (Robert Pattinson) vakat över gatorna i Gotham City som Batman. När en mördare (Paul Dano) riktar in sig på Gothams elit med en serie av sadistiska mord, leder ett spår av kryptiska ledtrådar in Batman i den undre världen. Bevisen leder närmare och närmare hans egen familj och vidden av mördarens planer blir tydliga. Batman måste skapa nya allianser och avslöja den skyldige för att rädda Gotham City.


På en fest en gång diskuterade jag med några norrmän vilket de tyckte var den roligaste benämningen på en känd karaktär som vi har i Sverige. “Läderlappen” svarade de. Jag förklarade att vi precis som dem i flera år har kallat honom för “Batman”. En myt har skapats kring vad han i vårt land kallas för. Lite på nivån har det blivit i Hollywood i diskussionen kring vilken skådis som är värdig att axla manteln och vilken regissör eller manusförfattare som är mest lämpad att berätta historien. När nu “Planet of The Apes” regissören har tagit sig an uppdraget höjdes många förväntningar. Själv gillar jag inte när de byter skådis eller börjar om historien igen ifrån start. Men efter att Ben Affleck som skulle ha regisserat filmen och även gjort titelrollen själv tackade nej så fick DC Comics hitta en ny lösning. På den vägen är det.


Nu får vi se Robet Pattinson i titelrollen. Han gjorde sitt genombrott som den glittrande vampyren Edward Cullen i “Twilight” filmerna. Nu ska han alltså från att ha spelat vampyr ikläda sig en fladdermusdräkt. Detta i sig låter ganska oseriöst om det inte hade varit för att han faktiskt gjort en del bra prestationer mellan "Twilight" och "The Batman". Om rollprestationen kan man säga att han gör det som förväntas av honom. Vad jag saknar är de playboy egenskaper som Christian Bale tillförde rollen. Robert Pattinson gör en mer bitter och sorgtyngd Bruce Wayne/Batman vilket i det stora hela blir lite tråkigt. Världen omkring honom är ganska mörk och till synes hopplös. Fast just visuellt är detta snyggt. Det blir som en kombination av Tim Burtons 2 Batman filmer och Christopher Nolans “The Dakr Knight” trilogi. Det enda problemet med filmen är att castingen är lite tråkig. De halvkända namnen i skurkrollerna lyser inte upp filmen så mycket som de borde göra. Zoë Kravitz som Selina Kyle (Catwoman) är förvisso intressant som skurk/kärleksintresse för Batman. Men skurkarna känns generellt väldigt återhållsamma. Colin Farrell som The Penguin har ett omgjort utseende så att man knappt känner igen honom. Men briljerar som Danny DeVito gör i Tim Burtons “Batman Returns” gör han aldrig. John Turturro spelar inte heller gangsterbossen Carmine Falcone på något minnesvärt sätt. Paul Dano som fått äran att spela skurken The Riddler som är lite utav huvudskurken i denna film gör det galet, men återhållsamt. Jim Carrey gjorden den rollen på 90-talet i filmen “Batman Forever”. Då blev det lite överspel på ett bra men något obalanserat sätt som så ofta skedde innan Carrey hade funnit sin balans mellan humor och allvar. Paul Dano gör en smart och mörkare gestaltning av The Riddler som klär det format de har valt för filmen. Därav får inte skurkarna skina mer än hjälten. Alla karaktärer känns alltså lite dämpade i filmen “The Batman”. Matt Reeves har försökt hitta en egen ton, men mest glider han runt i gamla spår och försöker att skapa ett nytt embryo av det som Christopher Nolan redan har gjort. Man blir mest förvirrad av alla nystarter hjälten Batman får hela tiden.


Min summering är att vi får en ny Batman. En Batman som mer har förvandlats till en detektiv som löser mordgåtor i den här filmen. Hans dräkt ser slarvig ut, det gör hans bil också. Detta för att intrycket ska skapas av en brottsbekämpare tidigt i karriären. Tar jag själv fram detektivförstoringsglaset och granskar denna film så ser jag luckor och helt tillfredsställd känner jag mig inte. Filmen blir för mig som karaktären The Riddler skulle säga "en olöst gåta". The Batman” får godkänt av mig. En trea av fem möjliga är mitt betyg.

 

 

 

 
 
Catharina

Catharina

3 mars 2022 17:04

Gillar Anne Rices vampyrböcker. Välkommen till Bokprinsesan.

http://bokprinsessan

Paul Karlsson

3 mars 2022 17:07

en vampyrs bekännelser var bra. filmatiseringen med brad pitt och tom cruise likaså.

 
Andy

Andy

4 mars 2022 09:10

Kalla mig bakåtsträvare, men jag slutade tycka om Batman filmerna när de blev så mörka. Tacka vet jag Batman & Robin och Batman Forever. :-)

http://www.ljudbokbarn.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards