retard-messiah

Direktlänk till inlägg 17 februari 2022

FILMRECENSION: COMEDY QUEEN

Av Paul Karlsson - 17 februari 2022 15:46

 

COMEDY QUEEN


Augustprisvinnaren Jenny Jägerfelds bok ”Comedy Queen” har blivit film. Den filmen har jag sett och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


13-åriga Sasha (Sigrid Johnson) har bestämt sig för att bli ståuppkomiker. Mest av allt vill hon få sin pappa (Oscar Töringe) som gråter i duschen när han tror att ingen hör att skratta. Hemma påminner allt om mamma som inte längre lever och bakom ögonen bränner de livsfarliga tårarna. Men Sasha vägrar gråta. I hemlighet skriver hon en lista på allt hon måste göra för att överleva sorgen: raka av sig håret, sluta läsa böcker, tacka nej till världens gulligaste hundvalp och framförallt bli en Comedy Queen.


Jag har inte läst Augustprisvinnaren Jenny Jägerfelds bok som filmen är baserad på. Så jag kan därför inte göra någon jämförelse med boken Men ”Comedy Queen” är en rörande historia om sorg och skuldkänslor. 16-åriga Sigrid Johnson är mycket bra i huvudrollen som Sascha. På ett väldigt utmålande sätt får man ta del av hur det är att mista någon som står en nära tidigt i livet. Hur man lever vidare efter en sådan tragedi och hur man handskas med sorgen. Sascha hanterar sin sorg genom att stänga den ute och att göra allt som krävs för att inte bli som sin mamma och uppnå samma öde som henne. Allt det genomgår hon samtidigt som hon har svårt kommunicera med sin pappa och dela sorgen med honom. Den här filmen går verkligen in på djupet hur det kan kännas på insidan då man mister en förälder. Så det finns mycket mörker under historiens gång. Men det mixas upp med en del humor. I grund och botten är filmen “Comedy Queen” en feel good movie, men utan vara riktigt lika förutsägbar som filmer i den genren brukar vara. Svärta och allvar levereras i en lagom balans. Man får både nära till tårar och skratt när man ser filmen “Comedy Queen”. Man blir verkligen berörd av Saschas berättelse och känner det hon gör när man sitter i biosalongen. Man vill veta hur det ska gå för henne både när det kommer till att ta sig igenom sorgearbetet och att lyckas med att bli en ståuppkomiker.


Jag kan starkt rekommendera filmen “Comedy Queen”. Det är en annorlunda film som inte precis liknar något man tidigare har sett inom svensk film och det är härligt med filmer som hanterar både sorg och glädje på samma gång. Mitt självklara betyg till filmen “Comedy Queen” är en femma av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards