retard-messiah

Direktlänk till inlägg 8 februari 2022

FILMRECENSION: MOONFALL

Av Paul Karlsson - 8 februari 2022 22:47

 

MOONFALL


Jag har nu sett Roland Emmerichs nya katastroffilm “Moonfall” och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


En mystisk kraft kastar månen ur sin omloppsbana och skickar den på kollisionskurs mot jorden. Med bara några veckor innan världen kan förintas är Nasa-chefen och före detta astronauten Jo Fowler (Halle Berry) övertygad om att hon har nyckeln som kan rädda världen. Men bara en astronaut (Patrick Wilson) och en konspirationsteoretiker (John Bradley) tror på henne. Dessa osannolika hjältar har ett omöjligt sista uppdrag i rymden framför sig och lämnar alla de älskar, bara för att få reda på att vår måne inte är vad vi tror att den är.


Filmen levererar alla de ingredienser man förväntar sig av en bombastisk katastroffilm. Konspirationsteorier som besannas. En kamp emot klockan. Några få utvalda människor som kommer fram till lösningen, har en liten gnutta hopp och tror sig finna en lösningen som ska rädda världen ifrån undergång. Regissören Roland Emmerich har gjort sig känd inom kategorin katastroffilmer och verkar inte direkt vara rädd hamna i ett fack. Filmen “Moonfall” är mycket lik hans tidigare filmer. Så gillar man filmer som “Independence Day” och “The Day After Tomorrow” så lär man inte bli besviken. Filmen har den vågade och långa spellängden 2 timmar och 10 minuter vilket kan vara en risk om den speltiden inte är innehållsrik. Men så blir det inte i den här filmen. Den bjuder på fartfylld action ifrån början till slut. Man sitter med andra ord på helspänn under hela filmen och undrar vad som ska hända härnäst. Jag gillar även upplägget där en teori läggs fram kring vad som egentligen hände under den tystnad som skedde vid månlandningen 1969 då Neil Armstrong och gänget förlorade kontakten med Jorden under några minuter. Och jag tycker i det stora hela att det är ett intressant upplägg Roland Emmerich har valt denna gång i sitt sätt att skildra jordens undergång.


Jag kan starkt rekommendera filmen “Moonfall” om man gillar katastroffilmer med temat hot ifrån rymden. En starkt trea av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Moonfall” som levde upp till de förväntningar jag hade innan jag såg den.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards