retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 september 2020

FILMRECENSION: THE NEW MUTANTS

Av Paul Karlsson - 3 september 2020 02:41

 

THE NEW MUTANTS


Jag har frustrerat väntat sedan i mars på att få gå på bio. "X-Men" spin-off filmen "The New Mutants" har jag dessutom väntat på längre. Av olika orsaker har den skjutits upp ett par eller tre gånger tidigare och nu fjärde gången gillt så kommer den när biografen har öppet för endast 50 personer utan symptom av COVID-19. Nu har jag sett filmen "The New Mutants" och ska med denna filmrecension berätta för er vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


I ett avlägset mentalsjukhus hålls en grupp unga mutanter inspärrade för psykiatrisk övervakning. En rad märkliga händelser gör att deras nya förmågor och vänskap sätts på prov samtidigt som de kämpar för sin överlevnad.

Filmserien “X-Men” har fått många delar. År 2019 kom avslutningen av den franchisen med filmen “X-Men: Dark Phoenix” trodde vi. Kritiken blev ljummen även och själv gillade jag delvis den filmen. Men jag var ganska ensam om att ha något gott att säga om den. På grund av all den dåliga kritik “Dark Phoenix” fick så ville filmskaparna göra något helt nytt i den världen. De ville göra en mörkare film med skräckfilmsinfluenser. Ett mycket spännande koncept tyckte jag när jag hörde om projektet och sedan såg trailern. Men det blev långt dröjsmål innan filmen till slut nådde biograferna. Först sköts den upp några gånger och sedan kom Coronapandemin och då fick man vänta lite till.


Det vi sedan fick var hyfsat bra. I fokus står ett mutantgäng på fem personer spelade av bla “Game of Thrones”-stjärnan Maisie Williams, “Split”-stjärnan Anya Taylor-Joy, “Stranger Things”-stjärnan Charlie Heaton och “The Originals”-stjärnan Blu Hunt. Samt skådespelerskan Alice Berga som filmens skurkläkare. Det gänget spelar fyra inspärrade mutanter och deras läkare som håller dem inlåsta. Våra huvudrollsinnehavare har ingen aning om var de befinner sig. Det de får veta är att en okänd professor har hittat dem och att mutanter har förmogor som utvecklas när de kommer i puberteten. Samt att de kan bli farliga för oss andra människor utan sådana förmågor. Men avsikten med deras inspärrning hålls hemlig för såväl mutanterna som för oss tittare. Det här är startgroparna för en historia som kan bli något helt nytt och nyskapande för “X-Men” universumet. Så blir tyvärr inte fallet. Inte fullt ut i alla fall. Min vision när jag hörde ordet mentalsjukhus nämnas var sådana där smutsiga, obehagliga och mörka mentalsjukhus som man exempelvis har fått vistas på i skräck tv-serien “American Horror Story”. Så blir inte fallet. Visst det är en mörk tillvaro. Men allt försvinner när filmen troget ska anpassas till en eventuell tonårspublik. Det är mestadels unga skåspelare vars högsta ålder är 20 år eller yngre som har castats i mutantrollerna. Hoten de möter är till stor del obehagliga och sker psykolgiskt i deras huvuden. Det är när hoten tar fysisk form i form av slendermanliknande, blodtörstiga och utmärglade varelser som filmen fallerar lite med att kännas obehaglig. Därav blir det inte de mörka skräckinfluenser som man hade velat se i en oväntad mix med superhjälteaction. Sktigheten ifrån de mörkare mentalsjukhus som har skildrats tidigare gör sig inte påtaglig.


Filmen vinner däremot på stark skådespelarensemble och den kemi de har tillsammans i gruppen. Deras förenade styrka emot läkaren som har spärrat in dem och de hot som uppstår omkring dem känns som trovärdiga beståndsdelar storyns uppbyggnad. Detta i kontrast med att de osäkra undomarna kommer i kontakt med sina nya förmågor och tvingas att lära sig att hantera dem blir en intressant andra sista pusselbit för väva ihop en slags helhet. Blu Hunts och Maisie Williams karaktärer utvecklar dessutom en relation som har lite lesbiska inslag vilket jag tycker är ett positivt element i denna genre eftersom HBTQ inte direkt är något som har format karaktärer tidigare i Marvels universum. Anya Taylor-Joy får äran att spela den hårdhudade rebellen som med sin upproriska aura försöker att få de andra att tänka i nya möster. Det är även ett par killar i gänget. De hannar lite i skymundan och det är istället tjejerna som får ta plats. Det är sannerligen på tiden i denna annars ganska mansdominerade genre.


Jag kan sammanfattningsvis rekommendera filmen “The New Mutants” både om man gillar superhjältefilmer och om man vill ha en udda twist på det hela. Positvt är det också att man inte får någon självklar bild av var i "X-Men" unieversumet som man kan placera denna film. Den håller till i något parallellt, okänt universum som inte behöver någon förklaring. Men filmen är tyvärr något förutsägbar så att man kan gissa sig till lite vad som ska hända om man har erfarenhet av traditonellt filmberättande. Det finns både det som är bra och det som är dåligt med filmen, men skräckupplevelsen är i det tamaste laget. Det här kunde ha blivit en riktigt unik film om den hade våga ta mer risker med att vara mer vuxen. Men det gör den tyvärr inte. Så en stark trea är vad jag kan ge den i betyg av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards