retard-messiah

Direktlänk till inlägg 30 december 2019

BIOÅRET 2019

Av Paul Karlsson - 30 december 2019 15:17

BIOÅRET 2019

 

 

Om man ska sammanfatta Bioåret 2019 så är det fyra titlar man alltid kommer att se som de bästa tre filmerna. Nämligen "Star Wars: The Rise of Skywalker", "Maleficnet: Mistress of Evil", "It Chapter Two", och "Joker". De två försnämnda titlarna var som förväntat mästerverk medan "Joker" var en överraskande bra. "Star Wars: The Rise of Skywalker" bjöd verkligen på en mäktig avslutning fylld med spännande överraskningar till oss fans. "Maleficent: Mistress or Evil" var en mycket efterlängtad uppföljare som till och med lyckades överträffa originalet på ett mörkare och vuxnare sätt. Angelina Jolie var dessutom underbar att återigen få bevittna i huvudrollen. Att återigen få se Bill Skarsgård briljera i rollen som clownen Pennywise i uppföljaren till Stephen King filmatiseringen "It Chapter One" var riktigt nice. De vuxna versionerna av Losers Club i ledning av bla Jessica Chastain gav ny energi till filmen och gav den en bra helhet.


På Stephen King fronten fick vi även den mycket lyckade "The Shining" uppföljaren "Doctor Sleep" som blev en slaks kompromiss mellan att vara en uppföljare på Stanley Kubriks filmversion av "The Shining" och en filmatisering av Stephen Kings uppföljare bok "Doctor Sleep". Vi fick även den mindre lyckade filmatiseringen av Stephen Kings roman "Pet Sematary". I den filmen gick allt fel och det kändes som en skam att ens kalla den för en filmatisering av en Stephen King roman.


Superhjälte filmer har det varit gott om även i år. Den mest efterlängtade filmen inom den genren var "Avengers: Endgame" som bjöd på en mycket mäktig och episk avslutning som knöt samman alla trådar och gav svar på alla frågor på ett stimuelerande sätt. Avslutades gjorde även det här kapitlet av "X-Men" sagan med filmen "X-Men: Dark Phoenix". Den filmen var inte en fullt lika tillfredställande avslutning men filmen var ändå bra och tillfredställande. "Captain Marvel" var en mycket trevlig film inom samma genren som intoducerade en intressant kvinnlig karaktär till Avengers universumet. I samma universum kom det även en ny Spider-Man film med titeln "Spider-Man: Far From Home". En ganska underhållande fortsättning efter avslutet i "Avenger: Endgame". Men jag är dessvärre inget stort fan av Tom Hollands version av Spider-Man. DC Comics kom även ut med en film i år i form av den lite mer lättsinninga och roliga "Shazam!" som kändes som en frisk fläkt inom genren. Och "Hellboy" som också baseras på en serietidning fick en inte fullt så lyckad reboot. Sedan får man inte heller glömma att regissören M. Night Shyamalan avslutade den trilogi han påbörjade med filmerna "Unbreakable" och "Split". Han gav oss den genialiska filmen "Glass" som man kan säga att precis som sina föregångare rör sig inom superhjältegenren utan att vara inspireraad av någon serietidning. Den blev min första biofilm och en fin start på bioåret.

Reboot kom det en del även i år. Först ut var "Men in Black" med den tänkta nystarten "M.I.B: International". Den blev ingen given succé. Den var ganska underhållande men det räckte inte hela vägen. "Terminator" franchisen däremot bjöd på ett kärt återseende av Linda Hamilton som Sarah Connor och Arnold Schwarzenegger som Terminator i "Terminator: Dark Fate". Finansiellt gick det inte så bra för filmen på bio, Men jag gillade den.


Live-action filmer på kända Disney sagor fanns det också gott om. Ingen lika bra som "Maleficent: Mistress of Evil" givetvis. Men Tim Burton överraskade verkligen sin filmatisering av Disney klassikern "Dumbo". Han valde att ta bort talande djur och ersätta med mänskliga karaktärer i större utsträckning vilket var ett genialiskt drag som gjorde att man till och med kunde uppskatta att se en film om något så flummigt som en flygande elefant. Sedan var det "Aladdin" och "The Lion King" som fick sina live-action versioner. "Aladdin" levde verkligen upp till förväntningarna medan "The Lion King" till viss del blev en besvikelse.


Ett par uppföljare blev det också i form av "Godzilla: King of The Monsters" och "Annabelle Comes Home". Ganska hyfsade filmer som för historierna framåt. Men inga mästerverk direkt.


En biografi om en stor artist blev det även i år efter succén med Queen biografin "Bohemian Rhapsody" förra året. Denna gång Elton John filmen "Rocketman" av samma skapare. En helt klart intressant biografi som även befann sig i musikalens universum.
Så blev det även ett besök i Quentin Tarantinos orignella värd i filmen "Once Upon a Time in..Hollywood" som var en genialiskt bra castad resa in 70-talets värld.
En amerikansk julfilm med namnet "Last Chrismas" han jag även med att klämma in. Det var en charmig romantisk film i julens tecken med lätt inspiration av George Micheals låtar. Emila Clarke var charmig och söt att titta på in den filmen. Men bättre filmer inom den genren har man sett.


Sedan blev det 6 svenska filmer på bio i år. Först började det med Tuva Novotnys regidebut "Britt-Marie var här" med Pernila August i huvudrollen. Ganska bra film men jag hade högre förväntningar efter filmen "En man som heter Ove" . Filmen var en filmatisering på en annan roman av samma författare. "Eld och Lågor" kom tätt därefter på bio och var en storslagen satsning om hur Gröna Lund kom till. Inte fullt en så storslagen film som jag hade förväntat mig men jag blev ändå nöjd. Sedan kom filmen "Quick" framåt hösten. Den var en väldigt bra film som berättade om fallet Thomas Quick och allt kring det. Årets bästa svenska film har jag utsett den till. Kort därefter kom den mästerligt bra filmatiseringen av Jonas Gardells roman "En Komikers Uppväxt" som verkligen levde upp till mina förväntningar. När julen nalkades så blev det först Peter Jöback filmen "Jag kommer hem igen till jul" som var en gripande och fin film om vad som kan dölja sig bakom den vackra fasaden i en familj under det ångestladdande men ändå traditionella julfirandet. Och avslutade bioåret gjorde filmen "En del av mitt hjärta" som var en romantisk kärleksfilm som rörde sig i musikalens värld genom att skådisarna brast ut i sång i välkända Tomas Ledin låtar. En småcharmig och fin film som kändes som en bra avslutning på detta bioår som slutade på 29 biobesök sammanlagt.

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards