retard-messiah

Direktlänk till inlägg 31 mars 2019

FILMRECENSION: DUMBO

Av Paul Karlsson - 31 mars 2019 05:52

 

DUMBO


När jag först hörde att min favoritregissör Tim Burton skulle göra en live-action version av Disneyfilmen "Dumbo" så var jag först lite kritisk eftersom jag inte är överförtjust i den tecknade originalfilmen ifrån 1941. Men nu har filmen haft biopremiär och jag har varit och sett den. Så jag ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


När den före detta cirkusstjärnan Holt Farrier (Colin Farrell) återvänder från kriget upptäcker han att hela hans liv vänts upp och ner. Cirkusdirektören Max Medici (Danny DeVito) anställer Holt för att ta hand om en nyfödd elefant, vars överdimensionerade öron gör honom till åtlöje på den inte alltför framgångsrika cirkusen. När Holts barn upptäcker att elefantungen Dumbo kan flyga får de omedelbart besök av den övertygande entreprenören V.A Vandervere (Michael Keaton) och trapetskonstnären Collette Marchand (Eva Green) vilka vill göra en stor stjärna av den annorlunda lilla elefanten.


Det har orättvist ordats om att Tim Burton inte gjort några bra filmer på många år. Det håller inte jag med om. Enligt mig har exempelvis "Dark Shadows" och "Miss Peregrine's Home for Peculiar Children" varit mästerverk. Burtons ständiga fokus på outsiders och de som av allmänheten känns som konstiga och annorlunda är ett tema som jag gillar och det återkommer även i "Dumbo". Jag var som sagt inte så förtjust i originalfilmen som jag tyckte att innehöll mobbing, djurplågeri och annat som jag inte anser att är passande för en barnfilm. En del djurplågeri förekommer det även i Tim Burtons version, men djurplågarna får vad de förtjänar under filmens gång och mobbningen som Dumbo blev utsatt för av de andra elefanterna på cirkusen i den tecknade filmen finns inte med alls vilket är väldigt positivt. Talande djur som det också fanns i originalfilmen har också helt slopats och istället ersatts mänskliga karaktärer vilket jag tycker att är bra för att talande djur oftast inte brukar översätta sig så bra till live-action filmer.


Annars är det mycket som är som är sig likt ifrån originalet. Tim Burton har tagit med de bästa bitarna ifrån originalfilmen och vävt samman dem med en egen historia vilket skapar en bra helhet. Burtons sagolika och visuellt vackra filmberättande skapar verkligen magi komponerat av Danny Elfmans vackra musik. Personligen gillar jag filmer om kringresande cirkussällskap och filmer som vistas i sådana miljöer. Att filmen utspelar sig i sådana miljöer, är regisserad av Tim Burton och tonsatt av Danny Elfman blir med andra ord en fullträff.


Bra casting är det också. Mestadels är det med skådisar som upprepade gånger har arbetat med Tim Burton tidigare, men även några nya tillskott och alla briljerar i sin välskrivna roller. Mest imponerar Eva Green som fått lära sig att framföra trapetskonster inför filmen vilket hon gör mycket övertygande. Men alla skådisar hamnar lite i skymundan. Fokuset stjäls av Dumbo som är supergullig och väldigt realistiskt datoranimerad.


Filmen "Dumbo" är en väldigt fin film med sensmoralen att man inte ska döma någon efter hur de ser ut. Samt så framför den budskapet att djur inte borde hållas i fångenskap för att människan ska få underhållning. Så vill man uppleva en helt magisk och vacker saga i en tolkning som är bättre än originalversionen så kan jag starkt rekommendera filmen "Dumbo". Den erbjuder både glädje och tårar. Jag trodde inte att jag skulle säga det här om en live-action version av Disneys enligt mig sämsta film. Men Tim Burton har skapat ännu ett mästerverk. Det blir full pott i betyg. En femma av fem möjliga.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/dumbo/P163319


https://cdon.se/film/dumbo-2019-43774156

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards