retard-messiah

Direktlänk till inlägg 8 mars 2019

FILMRECENSION: CAPTAIN MARVEL

Av Paul Karlsson - 8 mars 2019 13:11

 

CAPTAIN MARVEL


Nu har jag varit och sett Marvels nya storfilm "Captain Marvel" och ska med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Året är 1995 och på Kreelernas sida finns Vers (Brie Larson), som tillsammans med militärofficeren Yon-Rogg (Jude Law) ska stoppa de terroriserande formbytarrasen Skrullerna. Vers minnesbank sträcker sig blott sex år tillbaka och hon har ingen aning om sitt liv innan dess, men när hon landar på planeten Jorden börjar pusselbitarna falla på plats. Snart hittar hon sin inre styrka och blir den hjältinna hon var ämnad att vara.


Mina förväntningar på "Captain Marvel" var inte direkt höga. Efter en stor mängd Marvelfilmer så börjar jag nu att känna lite mätt på superhjältefilmer. Men jag blev faktiskt positivt överraskad. Framförallt hade filmen en härlig 90-tals nostalgi över sig med ett soundtrack ifrån den eran och massa filmreferenser ifrån samma period. Samt var det lite nyskapande med en kvinnlig superhjälte i denna annars väldigt mansdominerade genre. Det fanns även en bra balans av humor och allvar som inte fanns i exempelvis Marvelfilmen "Guardians of the Galaxy". Brie Larson var som klippt och skuren för titelrollen och gjorde den mycket bra och hon kändes lite som en kvinnlig variant av Tony Stark ifrån "Iron Man" filmerna.


Man får alltså vad man förväntar sig och lite till av "Captain Marvel" och att följa med på resan hur filmens hjältinna finner sina krafter och blir mäktig är spännande att få ta del av. Filmen känns dessutom som en viktig pusselbit som läggs på plats inför finalen i den kommande filmen "Avengers: Endgame".


Jag kan starkt rekommendera filmen "Captain Marvel" om man har gillat Marvels tidigare filmer och det här är utan tvekan en av de bästa filmerna i den oändligt långa filmsviten. Mitt betyg till filmen är en stark fyra av fem möjliga.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/captain_marvel/P163005


https://cdon.se/film/captain-marvel-43774153

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards