retard-messiah

Direktlänk till inlägg 15 december 2018

FILMRECENSION: AQUAMAN

Av Paul Karlsson - 15 december 2018 07:43

 

AQUAMAN


Så var det återigen dags för DC Comics att uppnå den eftertraktade succé som de så länge med avundsjukans ögon har velat uppnå då de bevittnat hur höga siffror konkurrenterna Marvels filmer har fått med hjälp av biobesökare världen över. Om de med ingredienserna skägg och vackra undervattensscener har lyckats i den fristående filmen om Aquaman ska jag strax berätta. Men först lite om filmens handling


Halvmänniskan och halvatlanten Arthur Curry (Jason Momoa) gör sitt livs resa En resa som inte bara tvingar honom att möta sitt sanna jag, utan också ta reda på om han är värdig den kungatitel han föddes till. Detta med fiender ifrån alla håll som vill stoppa honom till varje pris.


Det har som många vet inte funkat så bra för tidigare filmer då DC Comics har försökt göra film av sina serier. De har försökt köra en allvarligare och mörkare ton i kontrast till Marvels mer färgglada och ibland lättsinniga filmer.Humor är en ingrediens de försökt sig på i bland annat "Justice League" då "Batman v Superman: Dawn of Justice" anklagades för att vara för mörk och humorbefriad. "Man of Steel" var mörk och en av DC Comics första mer lyckade filmer. "Wonder Woman" blev succé hos såväl biopubliken som filmkritikerna. Då DC Comics ville härma Marvels framgång med "Avengers" filmerna och placera alla sina superhjältar i en och samma film så trodde man att de skulle lyckas då det blev flopp kritikmässigt med filmen "Suicide Squad" där det körde samma koncept men lät sina skurkar rädda världen. Det som enligt min åsikt var bäst med filmen "Justice League" var karaktären Aquaman. Jason Mormoas gestaltade den karaktären med glimten i ögat och den skäggiga look karaktären hade fått som skiljer sig ifrån hur Aquaman såg ut i serietidningen uppskattade jag.


Och visst funkar karaktären för att lyfta en hel film. Det bjuds på en lagom portion humor då det berättas om hur Aquaman kom till. När det berättas om hans bakgrund där två människor ifrån två världar möts och blir förälskade är den lite mörkare delen. Samt så finns det skurken Black Mantas historia som är väldigt mörk. Exempelvis så dyker Nicole Kidman upp som Aquamans mamma då det berättas om Aquamans förflutna. Hon gör rollen bra vilket är viktigt för filmens handling. Även vår svenska stolthet Dolph Lundgren dyker upp i en viktig roll som atlantisk kung. Den rollen passar honom verkligen som handsken.


Amber Heards medverkan i filmen tänker jag inte gå in på så djupt. Jag hade velat se en annan skådespelerska i hennes roll. Jag vet att skådespelares privatliv inte har något med de roller de gör i filmer att göra. Men jag har svårt för henne eftersom hon anklagat Johnny Depp för brott han är oskyldig till. Det kunde ha förstört stackarens karriär. Sådant förlåter inte jag i första taget. Så det svider i ögonen på mig att se henne i en storfilm. Det är en av de få saker som gör att jag inte kan ge filmen fullt betyg.


Annars fick jag vad jag hade hoppats på. Jason Mormoa är underbar i titelrollen som väntat. Filmens undervattensscener är helt magiska och gör sig mycket bra i 3D.Fantasivarelserna ser lite datorskapade ut. Men annars ser fiskarna och allt annat på havsdjupet vackert ut. Även mitt favoritdjur späckhuggare dyker snabbt upp i en scen framåt slutet av filmen.Och hela Atlantic City och den världen är en fröjd för ögat att bevittna.


Jag kan bara sammanfattningsvis säga att det här DC Comics bästa film hittills. Det är en fin berättelse om att växa upp och märka att man är annorlunda för att sedan söka svaret på var man kommer ifrån och acceptera det öde man har då man slutligen funnit sina rötter. Och gillar man en sådan fin historia kryddad med en visuellt vacker undervattensvärld så kan jag starkt rekommendera filmen "Aquaman". En fyra av fem möjliga får filmen av mig i betyg och det kunde ha blvit fullt betyg om inte Amber Heard hade haft en så dominerande roll i filmen.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/aquaman/P161861


https://cdon.se/film/aquaman-36779528

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Av Paul Karlsson - Torsdag 15 feb 14:41

  MADAME WEB   Sony nya Marvel-satsning “Madame Web” har jag nu varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.   I Sonys Marvel-universum har vi tidigare fått ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards