retard-messiah

Direktlänk till inlägg 9 december 2018

FILMRECENSION: MORTAL ENGINES

Av Paul Karlsson - 9 december 2018 05:51

 

MORTAL ENGINES


Peter Jackson är tillbaka. Den här gången har han tagit sig på att filmatisera bokserien "Mortal Engines". Men denna gång har han lämnat över registolen till Christian Rivers som därmed får regissera sin första storfilm. Om resultatet blev bra ska jag snart berätta. Men först lite om filmens handling.


Tusentals år efter att en katastrof förstörde civilisationen har mänskligheten anpassat sig och ett nytt sätt att leva har utvecklats. Gigantiska vandrande städer rör sig nu över jorden, på jakt efter mindre städer att plundra. Tom Natsworthy (Robert Sheehan) som kommer från en lägre nivå av den stora rovstaden London kämpar för sin egen överlevnad efter att han mött den farliga Hester Shaw (Hera Hilmar). Två motsatser, vars vägar aldrig borde ha korsat, bildar en osannolik allians, vars öde det är att förändra framtiden.


Jag har inte läst böckerna. Så jag hade inga förväntningar på filmen. Då har man ett helt annat utgångsläge och filmskaparna får uppgiften att fånga tittarens intresse utan att tittaren är bekant med storyn. Det tycker jag verkligen att de lyckades med. Precis som när Peter Jackson tog sig an att göra film av "Sagan om Ringen" trilogin så rycktes man in i en värld som man blev helt förälskad i och man var efter första filmen tvungen att läsa böckerna. Så känner jag även denna gång. Jag vill verkligen inhandla "Mortal Engines" böckerna och plöja igenom dem i ett svep efter att ha sett den här filmatiseringen av första boken.


Storyn innehåller intressanta karaktärer som till stor del spelas av okända nykomlingar. Världen man får dras in i är en postapokalyptisk framtid som påminner en del om den man fått se i Mad Max filmerna. Men istället för lastbilar och andra farkoster på hjul så är det i "Mortal Engines" städer på hjul och flygfarkoster som syns. Scenografin och miljöerna är väldigt vackra och det känns trovärdigt att världen skulle kunna se ut så i en inte allt för avlägsen framtid om en ödeläggande katastrof har skett.


Jag tycker att Peter Jackson och Christian Rivers har levererat en bra och intressant film som gör att man ser fram emot fortsatta filmatiseringar av de övriga böckerna i bokserien. Jag kan starkt rekommendera filmen "Mortal Engines" om man gillar actionspäckade äventyr i postapokalyptiska framtidsmiljöer. En fyra av fem möjliga får filmen av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/mortal_engines/P161790


https://cdon.se/film/mortal-engines-44028320

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards