retard-messiah

Alla inlägg den 20 oktober 2018

Av Paul Karlsson - 20 oktober 2018 17:31

 

HALLOWEEN


Nu har den elfte "Halloween" filmen som är en uppföljare på de första filmerna i ordningen haft premiär på bio och jag har varit och sett den. Så nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) lever kvar i Haddonfield och är både emotionellt och fysiskt ärrad efter Michael Myers attack 1978. Hon har en ansträngd relation med dottern Karen (Judy Greer), är överbeskyddande av barnbarnet Allyson (Andi Matichak) och väntar tålmodigt på att Michael ska fly ifrån mentalsjukhuset där han sitter inspärrad. När det väl sker på Halloween så står hon redo.


Det har som sagt hunnits med en hel del "Halloween" filmer genom åren. Jag har inte sett alla men de jag har gillat mest är den första och Rob Zombies reboot med efterföljande uppföljare. Jag är lite oklar över om filmen utspelar 40 år efter den första filmen eller om det tar vid 40 år efter den andra. Men den har väldigt mycket samma känsla som den som den första filmen. Därav får man en härlig nostalgisk känsla när man ser filmen. Och det är helt underbart att se Jamie Lee Curtis återkomma till sin ikoniska roll. Denna gång med mer skinn näsan nästan i stil med Linda Hamiltons gestaltning av Sarah Connor i "Terminator 2". Filmen bjuder väl kanske inte på några överraskningar och är inte så nyskapande för genren. Men man får det man förväntar sig och en rejäl nostalgitripp. En hel del blodiga och våldsamma scener levereras under filmens gång. Något mästerverk blir det aldrig riktigt tal om. Men man lämnar ändå biosalongen med ett leende på läpparna och känner att man hår fått det man har hoppats på.


En stark trea av fem möjliga är mitt betyg till filmen "Halloween" som är den film i serien som kommit närmst känslan man fick i den första filmen.

 

 

 

 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/halloween_2018/P161043

 

https://cdon.se/film/halloween-44028292

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards