retard-messiah

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2018

TV-SERIEN ONCE UPON A TIME HAR NÅTT SITT SLUT.

Av Paul Karlsson - 13 oktober 2018 20:18

EN FÖR MIG VIKTIG ERA INOM TELEVISIONEN HAR NU NÅTT SITT SLUT.


Ja, man får väl säga att drottningens avslutande ord då vi får besöka sagovärlden Storybrook för sista gången är ord som stämmer bra överens på verkligheten och den resa jag tvingats göra för att få se hela serien "Once Upon A Time" och alla dess avsnitt. Först gick det på Kanal 5 en gång i veckan där det var luddigt ibland huruvida när det gick i repris om man råkade missa det. Hade man inte möjligheten att se reprisen så skulle man betala pengar för att se serien på nätet. Efter några säsonger beslutade femman sig för att visa programmet i sin systerkanal Kanal 11 utan att kolla upp hur många av "Once Upon A Times" trogna tittare som faktiskt hade Kanal 11 i sitt utbud. Till slut fick vi Kanal 11 i mitt hushåll. Men sen var det innan säsong 5 skulle dra igång stridigheter kring om kanalen skulle ingå i kanalutbudet för oss i lägenhet. Det problemet löste sig och jag kunde följa serien enda tills några avsnitt in i den här sjunde och sista säsongen som denna krönika handlar om. Mitt i den sista säsongen så tog Kanal 11 beslutet att avsluta sändningarna av serien utan någon som helst anledning eller förklaring. Man fick tjata innan man ens fick svaret att serien inte kommer att visas mer. Så rötäggen fick det som de ville. Avsikten måste väl ha varit att de vill att man skulle bojkotta kanalen. Annars väljer man inte att visa tråkiga serier eller repriser i tablån istället för att visa den enda intressanta serie som de hade i sitt utbud. Nu fick jag alltså min andra chans på dvd och har där med fått mitt happy ending. Nu ska jag berätta lite vad jag tyckte om avslutet på denna långa och sagolika historia som trollbundit mig så länge i sju långa säsonger.


Jag var först tveksam till den sista säsongens upplägg. Detta för att det var en lång lista av seriens omtyckta och bärande karaktärer som inte skulle fortsätta att vara med i den avslutande säsongen.Kanal 11 gjorde inte det bättre heller precis genom att bryta sändningen av serien innan man kommit in i sjunde säsongen och riktigt börjat förstå upplägget. Nu när jag har den på dvd så fick jag god tid på mig för just detta och sakta, men säkert började jag faktiskt förstå upplägget och uppskatta det. Många av huvudkaraktärerna fick sina efterlängtade happy endings redan i näst sista säsongen. Därmed var deras historier färdigberättade och de som inte fått lyckliga slut än var de vi fick följa tillsammans med några nya karaktärer. Det börjar med att Henry beslutar sig för att lämna Storybrook för att söka äventyr i världen utanför. Där visar det sig att tiden har gått framåt och Henry är vuxen när han kommer dit. Där finns en ny förbannelse att bekämpa för att förhindra att en ny kastas av några nya skurkar. Det blir ibland lite svårt att hänga i vilken parallell tidslinje karaktärerna vistas då det hoppas fram och tillbaka.


Men efter ett tag bryr man sig inte om det man kanske inte förstår. Man kan fylla i de luckorna nästa gång man ser säsongen. Det jag gillade mest ifrån den sjunde säsongen var återanvändandet av historien "Alice in Wonderland". Denna gång en version som till dialogen var uppenbart inspirerad av Tim Burtons version av berättelsen. Samt gillade jag att "Once Upon A Time" bröt isen och lät två kvinnliga karaktärer bli kära i varandra. Något gaytema har i alla fall inte jag läst eller sett i sagornas värld förut. Rumplestiltskin får dessutom sitt lyckliga slut tillsammans med sin älskade Belle efter att han upphört att vara The Dark One, besegrat en annan version av sig själv och offrat sitt hjärta för att få en döende Captain Hook att överleva. Det är så den sista förbannelsen bryts. Men Regina bestämmer sig i slutet för använda sin magi till något gott. Hon förenar med sin magi alla de olika sagorikena på ett och samma ställe som givetvis är Storybrook. Där kröns hon av dessa förenade sagoriken till drottning fast med titeln "The Good Queen" denna gång. Den onda drottningen som började det onda med att kasta en förbannelse blir alltså god och får till slut sitt lyckliga slut. Man får dessutom en återförening av alla de karaktärer som hoppade av i förra säsongen. Jag är nöjd med slutet. Men blev till en början nervös när en massa twistar drogs igång i näst sista avsnittet. Det löste sig till det bästa i alla fall och sagan avslutades med den värdighet man hade hoppats på.


Men vemodigt och känsloladdat kändes det att ta farväl av den här serien som varit en så stor del av mitt liv i många år. Allra helst i de allra sista scenerna då man får följa en långsam kameraåkning genom Storybrook som avslutas med en vägskylt där det står "Leaving Storybrook". För det är ju precis vad man gör. Men man kan ju återvända dit när man vill förvisso när man har hela serien på dvd. Men det känns märkligt att serien nu faktiskt på riktigt är slut. Jag älskar serien och dess karaktärer och det kommer jag alltid att göra just för att det är en så mysig, positiv och magisk serie som inger hopp till tittaren som ser på den.

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards