retard-messiah

Direktlänk till inlägg 18 september 2018

FILMRECENSION: UNGA ASTRID

Av Paul Karlsson - 18 september 2018 06:03

 

UNGA ASTRID


Jag har nu varit och sett filmen "Unga Astrid" och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta. Unga Astrid är en fri tolkning av händelser i Astrid Lindgrens tidiga liv.


Filmen skildrar en väldigt kort period av Astrid Lindgrens liv. Vilket gör att man inte får veta så mycket om hur hennes författarkarriär utvecklade sig. Det känns lite trist. Men och andra sidan så är redan den delen av hennes liv ganska välkänd och berättad. Man får istället ta del av en ganska okänd del av hennes liv som det inte har berättats så mycket om och det är förmodligen den period som skildras i filmen som har format henne till den författarinna hon blev. Så lite oväntat kändes det faktiskt som att det räckte med att få denna korta inblick i hennes liv. Det är en mycket gripande och varm historia man får ta del av. Samtidigt som historien är fylld av sprudlande glädje så finns de vemod och sorg. Det finns inte mycket att klaga på. Alma August gör ett väldigt bra porträtt av en ung Astrid Lindgren och hennes agerande griper verkligen tag i tittaren och man känner verklig med henne. Det enda som känns lite konstigt i filmen är att Maria Bonnevie och Magnus Krepper som spelar Astrids föräldrar pratar bred småländska när ingen annan i filmen gör det. Men annars får man det man förväntar sig av en biografifilm.


Jag kan stark rekommendera filmen för den som vill veta mer om Astrid Lindgrens liv och de delar av det som kanske inte alla känner till så väl. Det är en mycket fin film på många sätt som inte lämnar ett öga torrt. En fyra av fem möjliga får filmen "Unga Astrid" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/unga_astrid/P160471


https://cdon.se/film/unga-astrid-43685792

 
 
wiper

wiper

18 september 2018 06:15

Det låter verkligen lovande så jag ser fram emot att se filmen. Väldigt bra skriven filmrecension av dig.

Ha en toppendag
Hälsning
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Paul Karlsson

18 september 2018 06:43

Mycket sevärd film. Tack! Härligt att du tyckte att recensionen var bra skriven.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards