retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 april 2018

FILMRECENSION:A QUIET PLACE

Av Paul Karlsson - 11 april 2018 17:39


  A QUIET PLACE


Nu har jag varit och sett skräckthrillerfilmen "A Quiet Place" på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


I en postapokalyptisk värld har enorma rovdjur ätit upp större delen av mänskligheten. I den mörka tillvaro som detta skapat får man följa en familj som tvingats leva i tystnad för att inte bli upptäckta av dessa rovdjur. Rovdjuren är blinda men har en mycket välutvecklad hörsel. Därmed så innebär minsta lilla ljud döden.


John Krasinski som för de flesta är mest känd ifrån serien "The Office" visar med denna film att han även är en begåvad regissör. På ett mycket effektivt sätt har han i sin film använt tystnad för att skapa en skrämmande och obehaglig stämning. Tystnaden som filmens karaktärer tvingas att leva i gör att filmen inte innehåller mycket dialog eller ljud. Detta gör att man sitter på helspänn hela filmen igenom och när något händer som innefattar ljud så hoppar man verkligen till i biostolen just för att man på grund av den rådande tystnaden inte är förberedd på när plötsliga ljud dyker upp.


Tystnaden ger även möjlighet för filmens skådespelare att med andra medel som blickar och kroppsspråk uttrycka sig istället för med ord. Och detta gör de på ett väldigt talande sätt som berör. Aldrig tidigare har jag upplevt en film som är så nervkittlande och obehaglig på ett klaustrofobiskt vis som "A Quiet Place". Jag blev väldigt positivt överraskad av denna film som jag inte visste så mycket om innan jag gick och såg den. Det finns inte mycket att klaga på. Det enda som jag möjligtvis saknar är lite återblickar där man fick veta hur det gick till när filmens varelser tog över världen och i princip utrotade mänskligheten.


Sammanfattningsvis så kan jag starkt rekommendera filmen "A Quiet Place" om man gillar kusliga filmer som skapar en obehaglig stämning som verkligen berör. Filmen är väldigt spännande och gastkramande från början till slut. En stark fyra av fem möjliga får den av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/a_quiet_place/P157863


https://cdon.se/film/a-quiet-place-42374261

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards