retard-messiah

Alla inlägg den 29 mars 2018

Av Paul Karlsson - 29 mars 2018 19:36

 

READY PLAYER ONE


Nu har jag varit och sett Steven Spielbergs comeback i sience fiction genren. Det som på förhand utlovades var en visuell resa in i virtual reality världen med en massa referenser för att fånga en massa film och spelnördars intressen. Om jag blev imponerad och uppslukad av detta universum kommer jag att berätta nu med denna recension. Men först lite om filmens handling.


Året är 2045 och världen befinner sig på randen till kaotisk kollaps. Människor har sökt trygghet i en virtuell verklighet - universumet OASIS som har skapats av den briljante och excentriske James Halliday (Mark Rylance). När Halliday dör, testamenterar han sin enorma förmögenhet till den som hittar den digitala ledtråd han gömt någonstans i det gigantiska OASIS. Det blir en tävling som engagerar en hel värld. När den unga hjälten Wade Watts (Tye Sheridan) bestämmer sig för att delta i tävlingen kastas han in i en fartfylld och svindlande skattjakt genom ett fantastiskt universum fyllt av mysterier och faror.


Nördarnas julafton är tidigt i år. Det finns ett läger av nördar som är insnöade på Star Wars. Den kategorin tillhör jag mest och även en sådan mindre julafton kommer att ske redan i maj i år då den fristående "Star Wars" filmen om en ung Han Solo har premiär. Några visuella referenser ifrån "Star Wars" universumet finns inte att hämta i den här filmen pga att Disney inte vill låna ut sin rättigheter. Men detta gör inget. Steven Spielberg har lyckats få med det mesta av den amerikanska populärkulturen ifrån 80-talet. Det breds på med rejält av referenser ifrån "Jurassic Park", "Back to the future", "King Kong", "Nightmare on Elm Street" och "Beetlejuice". Filmreferenserna är många. Steven Spielberg visar sig vara väldigt observant på detaljer och fler referenser lär man hitta för varje gång man ser om filmen. Även spelnördarna har nog en hel del att känna igen i filmen "Ready Player One", men någon spelnörd är inte jag så jag imponerades mest av all blinkningar med gamla filmklassiker som jag vuxit upp med. Samt föremål som man nästan hade glömt ifrån barndomen. Bland annat används en läskig studsboll som vapen i filmen. Jag kan ha fel men jag tror att de bollarna hade med samlarkorten "Garbage Pail Kids att göra. Sådana små detaljer kommer man att upptäcka mer av då man har filmen i sin hemmasamling. Även en så otippad film som Stephen King filmatiseringen av "The Shining" får en viktig roll i filmens handling.


Alla dessa referenser ses som ett publikfrieri av del andra filmkritiker. Jag anser mig vara publik och därmed har frieriet fångat mig i en välknuten snara. Men det kanske andra kritiker tycker är att filmen utöver detta har en tunn intrig. Det tycker inte jag. Jag ser verklighetsdelen i filmen som en ganska kul allvarsbottnad satir över den framtid vi kanske är på väg emot. Idag upptar många sociala medier vårt liv. Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat för att nämna några beroendeframkallande appar och sajter. Virtual Reality tekniken har varit under utveckling sen jag var barn på 90-talet och har fått en återfödelse på senare år. Världen utanför spelvärlden i OASIS är ett förfallet futuristisk samhälle där merparten lever i baracker och lever mer i spelvärden än i den riktiga världen. En ganska deprimerande värld med andra ord. En värld som kan vara nyttig att ta avstånd ifrån eller åtminstone ägna sig åt med distans.


Skådespelarmässigt så har inte Steven Spielberg kört på några superkändisar direkt. Mark Rylance som han arbetat med tidigare i "The BFG" och i "Bridge of Spies" spelar upphovsmannen till spelet OASIS. Olivia Cooke (mest känd ifrån tv-serien "Bates Motel) spelar en av de kvinnliga huvudrollerna. Samt "Rouge One: A Star Wars Story" skådisen Ben Mendelsohn och komikern "T.J. Miller kan ses i minnesvärda skurkroller. Simon Pegg dyker även upp i en viktig biroll. Men filmens huvudrolls innehavare Tye Sheridan var för mig relativt okänd.


Sammanfattningsvis är filmen "Ready Player One" en intressant vision om hur vår framtid kanske kommer att se ut om några årtionden. Detta med härliga referenser både i 80-tals musik, detaljer och visuellt skådespel. Mångt och mycket kan filmen jämföras med James Camerons "Avatar" som utforskade 3D världen och gav oss en entré dit. Men här är det istället en spelvärd vi får träda in i. Alltså har inte denna virtual reality världen något att göra med vår riktiga verklighet som var fallet i "Avatar". Jag blev imponerad av den visuellt vackra och 80-talshyllande framtidsversion i kontrast till budskapet om att också omfamna verkligheten och ger filmen "Ready Player One" en femma av fem möjliga i betyg. Steven Spielberg har hittat hem till sitt rätta element som är science fiction. Gå och se filmen säger jag bara. Detta mästerverk bör ses på bio med 3D-glasögon.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/ready_player_one/P157744


https://cdon.se/film/ready-player-one-42565256


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards