retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 mars 2018

RECENSIONER PÅ ALLA TED GÄRDESTADS ALBUM DEL 2

Av Paul Karlsson - 11 mars 2018 18:50

ÄNTLIGEN PÅ VÄG - TED GÄRDESTAD


1. GE EN SOL
En glad och fin låt med härliga gitarriff som är och kommer att bli en oförglömlig klassiker i all framtid.


2. HON ÄR KVINNAN
En vacker kärleksballad om kvinnan som Ted har drömt om. Den har en väldigt fin text som förmedlar den kärlek som var Ted Gärdestads drivkraft i livet.


3. OM DU VILL HA MIG
En härlig låt med lite psykedeliska influenser som handlar om att acceptera någon för vad den är om man vill ha personen i fråga. En svängig och medryckande låt.


4. LYCKLIGA DAGAR
En fin ballad om att tillbringa tid med sin älskade i ett kärleksland. Samt handlar låten om att ta vara på de lyckliga dagar man får medans de varar. En fin låt med ett bra budskap.


5. HOPPETS ELD
En fartfylld poplåt som handlar om en person som bringar hopp när allt känns mörkt. Den har en väldigt fin text om att möta någon som kan stå vid ens sida och vara ett stöd när allt känns svårt.


6. TID FALLER HÅRT
En mycket vacker duett med Marie Bergman om kärlek. En nyupptäckt favoritlåt.


7. ÄNTLIGEN PÅ VÄG
Albumets titelspår som handlar om den svenska sommaren och vad man har för förväntningar på den. Den har en väldigt målande och vacker text som fyller lyssnaren med glädje.


8. I MIN RADIO
En lite konstig låt om att inget i världen kan jämföras med det som vi kan uppleva i vår radio.


9. NATT EFTER NATT
En vacker upptempo ballad om längtan efter någon som stått en nära men är borta. En väldigt fin låt.


10. JAG BYGGER ETT TORN
En lite jazzbetonad ballad som är en slags kärlekshyllning till New York.


11. CHAMPAGNEGATAN
En glad låt om att ta de råd man fått under sin uppväxt och välja den rätta vägen i livet. Låten har en mycket fin text med ett vackert budskap.


12. RUVA MIN SJÄL
En kärlekshyllning till någon person som stod Ted nära ackompanjerad med häftiga gitarriff.


13. KÄRLEKEN ÄR STÖRST
En upptempo ballad som handlar om det motto som Ted Gärdestad levde efter under hela sitt korta liv. Att kärlek är det största och drivkraften till allt. En mycket fin låt som sätter ord på den person Ted var.


14. I DEN STORA SORGENS FAMN
En vacker och skör ballad som Ted skrev till sin bror precis som innan sin död som ett slags avsked. Jag kan knappt lyssna på denna vemodiga och vackra låt utan att få tårar i ögonen.


Sammanfattningsvis så är detta en väldigt bra skiva i sin helhet. Den har en hel del fina låtar som "Ge en sol", "Tid faller hårt", "Kärleken är störst", "Champagnegatan" och "I den stora sorgens famn". Vemod och sorg blandas med glädje och hyllningar till kärleken. Ted Gärdestads allra sista album blev förvånande bra med tanke på att han var väldigt sjuk framåt slutet och hade svårt att fokusera på musiken. Det här albumet tillhör absolut ett av de bästa under Teds karriär. Det var ett mycket vackert avsked han gav oss med den här skivan.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards