retard-messiah

Direktlänk till inlägg 22 februari 2018

FILMRECENSION: BLACK PANTHER

Av Paul Karlsson - 22 februari 2018 04:08


 BLACK PANTHER


Efter en liten presentation i den ganska hyfsade Marvelfimen "Captain America: Civil War" har nu även hjälten Black Panther fått sin egen spin-off film. Karaktären har inte jag varit direkt intresserad av sedan jag såg den ovannämnda filmen där karaktären Black Panther gjorde sin entré för första gången. Men som de flesta säkert vet så är varje spin-off film en viktig pusselbit i ett större Marveluniversum och biopubliken behöver den pusselbiten oavsett åsikt om huvudkaraktären för att hänga med i uppladdningen inför Marvels ännu större storsatsning "Avengers: Infinity War" som vi på svenska biografer redan får se i april. Jag har nu varit och sett filmen "Black Panther" och ska nu med denna filmrecension berätta lite vad jag tyckte. Men först lite kort om filmens handling.


Efter händelserna i Captain America: Civil War återvänder T’Challa (Chadwick Boseman) till sitt hemland, det isolerade, högteknologiska afrikanska landet Wakanda, för att bli dess kung. Men när en gammal fiende dyker upp måste T’Challa, både som kung och Black Panther visa sin styrka. Han dras in i en konflikt som hotar inte bara Wakandas öde, utan hela världen.


Filmen "Black Panther" bjuder på en lagom portion action i form av snygga biljakter som även får den som somnar till de tråkiga biljakterna i de överreklamerade "The Fast and The Furious" filmerna att bli imponerad. Några scener i slutet av filmen bjuder även på futuristiska, Star Wars-liknande farkoster i en ganska fantasifullt skapad och fiktiv värld i en påhittad del av Afrika.


Filmens största behållning är radarparet ifrån den första "The Hobbit" filmen. Alltså Andy Serkis (Gollum) och Martin Freeman (Bilbo). Skurken spelas på ett färgstarkt sätt av en förvånansvärt fysiskt uppumpad Andy Serkis. Hans skurkkaraktär Ulysses Klaue står för den på tok för begränsade bråkdel av humor som faktiskt finns i filmen. Med en kul dialog och en del sarkasm levererar han sin karaktär på ett underhållande vis. Martin Freemans karaktär i sin tur ger honom liten mothugg vilket gör de bådas scener minnesvärda. De är de två karaktärer som syns mest ifrån världen utanför det fiktiva afrikanska samhället.


I fokus står som sagt gänget ifrån det afrikanska fantasilandet Wakanda. Även de karaktärerna är castade med träffsäkerhet. Men de får en utmaning att glänsa starkare än stjärnorna Andy Serkis och Martin Freeman. Ingen lyckas direkt med detta dessvärre, men Lupita Nyong'o som Black Panthers kärleksintresse Nakia lyser starkast. Michael B. Jordan, Forest Whitaker och Angela Bassett är också skådespelare ur det gänget som är underhållande att titta på.


Om jag sak sammanfatta det hela vilket jag väljer att göra nu så var filmen underhållande till viss del. Filmen har lite för många scener med prat där det försöker smygas in lite politiska budskap. Humorn och tempot som ska representera en Marvelfilm försvinner därmed snabbt. Min favorit ur Marvels repertoar är utan tvekan filmen "Thor: Ragnarok". Den har allt jag gillar. Fantasy, SciFi, humor, äventyr och en minnesvärd fantasifullt skapad värld. Filmen "Black Panther" har förvisso en fantasifullt skapad värld, men nyskapande är den inte. Allt ser ut som Star Wars förflyttat till vår egen planet. Men världen där Black Panther möter sin döda pappa är visuellt vacker att skåda.


Extrascenerna då filmens eftertexter rullat igång kan jag inte uttala mig om. Såg bara en. Eventuellt så fanns det en till när eftertexten var helt slut. Men så länge stannade inte jag på biografen. Jag kan rekommendera filmen om man man nöjer sig med en superhjältefilm där det berättas om ett fåtal intressanta karaktärer. Skurken (Andy Serkis) är här intressantare än hjältarna. Filmen är till för Marvelfansen. Nyfunna tittare bör välja en annan Marvelfilm att titta på. "Iron-Man" eller "Thor" filmerna ger mer valuta för pengarna. En trea av fem möjliga får filmen "Black Panther" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/black_panther/P156886


https://cdon.se/film/black-panther-40609772

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards