retard-messiah

Direktlänk till inlägg 7 februari 2018

FILMRECENSION: EUPHORIA

Av Paul Karlsson - 7 februari 2018 16:54

  EUPHORIA


Jag har varit och sett den svenska filmregissören Lisa Langseths första engelskspråkiga film med Alica Vikander och Eva Green i huvudrollerna och ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Efter att ha levt många år utan egentlig kontakt, vill Emelie (Eva Green) återförenas med sin storasyster Ines (Alicia Vikander). Systrarna möts upp för en resa mot en mystisk plats någonstans i mitten av Europa. Fullständigt främmande för varandra och med olika livssanningar konfronteras de med sina livsval och börjar närma sig varandra på nytt. Samtidigt går det upp för Ines vad Emelies egentliga anledning med vistelsen är.


Filmen "Euphoria" är en kavalkad i känslor. Den mystiska plats som filmens systrar kommer till är är schweizisk klinik som erbjuder döende människor dödshjälp och ett bra liv den sista tiden innan döden faller in. Alicia Vikanders karaktär får veta att systern spelad av Eva Green har drabbats av en obotlig cancer och att hon valt att spendera sin sista tid på kliniken för att även under sin sista tid reda ut saker med sin syster. Fokuset i filmen blir med andra ord att följa Eva Greens karaktärs sista dagar och att ta del av hur systrarna försöker att reda ut det som är otalt mellan dem. Med andra så är det en väldigt gripande historia med mycket vemod och sorg som gör att det är svårt emellanåt att hålla tårarna tillbaka.


Framförallt relationen mellan Alicia Vikanders och Eva Greens karaktär är välspelad och trovärdigt gestaltad. Så den är intressant att följa. Men även även Charlotte Rampling briljerar i rollen som Emelies ledsagare på kliniken. Precis som Alica Vikander och Eva Green så har hon fått en välskriven och intressant karaktär att gestalta. "Euphoria" är helt klart kvinnornas film. Den är fylld med starka kvinnokaraktärer som gör minnesvärda avtryck som man sent kommer att glömma.


Visuellt är det också en vacker film där de tyska skogsinspelningsplatserna skänker mystik till filmen. Samt så är det en film som väcker intressanta frågeställningar kring dödshjälp.


Jag kan starkt rekommendera filmen "Euphoria" om man gillar känslostarka filmer som har en tendens och att locka fram tårar. Eller om man vill se en film men bra leverans ifrån mycket begåvade kvinnliga skådespelerskor. En stark trea av fem möjliga får filmen "Euphoria" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/euphoria/P156759


https://cdon.se/film/euphoria-42878522

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards