retard-messiah

Direktlänk till inlägg 17 november 2017

FILMRECENSION: JUSTICE LEAGUE

Av Paul Karlsson - 17 november 2017 08:41

JUSTICE LEAGUE


Nu har äntligen uppföljaren på "Man of Steel", "Batman v Superman: Dawn of Justice" och "Wonder Woman" haft premiär. Den heter "Justice Leauge" och kan ses som DC Comics motsvarighet till konkurrenten Marvels "Avengers". Alltså en film där superhjältekaraktärer ifrån föregående och kommande filmer samlas i en och samma film. "Batman v Superman: Dawn of Justice" som lade ut ribban för denna storfilm fick inget direkt bra mottagande varken av filmkritiker eller biopublik. Den sades vara för lång, för mörk och även sakna humor. Fullt så negativ var inte jag. Jag tyckte bara att "Dawn of Justice" var lite osammanhängande och okomplett. Det finns en förlängd version av filmen på bluray. Men vi dvd-samlare har blivit diskriminerade och har därmed bara fått nöja oss med den kortare bioversionen. Jag ser fortfarande fram emot den förlängda versionen av "Batman v Superman". Men nu är det inte den filmen jag ska recensera. Jag har varit och sett "Justice Leauge" och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först ska jag nämna lite om handlingen.


Bruce Wayne/Batman (Ben Affleck) tar hjälp av sin nyfunna kamrat Diana Prince (Gal Gadot), mer känd som Wonder Woman, för att möta ännu större fiender. Tillsammans jobbar de effektivt för att bygga ett team av superhjältar. Trots detta unika team av hjältar med Batman, Wonder Woman, Aquaman (Jason Momoa), Cyborg (Ray Fisher) och The Flash (Ezra Miller) så kan det redan vara för sent att lyckas rädda planeten från en storskalig attack.Och teamet är inte helt komplett utan Superman (Henry Cavill) som senast vi såg honom fick offra sitt liv för att rädda vår planet ifrån sin utomjordiska ärkefiende Doomsday som Lex Luthor (Jesse Eisenberg) hade frambringat.


Den mörka tonen ifrån filmen "Batman v Superman: Dawn of Justice" fanns kvar. Men denna gången var den mixad med en välbalanserad portion humor. Särskilt karaktären The Flash som gestaltades med väldigt nördiga drag levererade klockrena oneliners precis på de rätta ställena. Jason Momoas skäggiga, tatuerade uppsyn och sarkastiska humor är också något som skänker en varm humor till filmen. Och tro det eller ej. Men även Ben Afflecks tidigare buttre Batman får in en och annan bra oneliner. Gal Gadot som Wonder Woman är fortfarande den stora stjärnan i gänget och levererar många mäktiga scener även hon med viss sarkasm, humor och kaxighet. Kvinnliga superhjältar är ett säkert kort för DC Comics att satsa på i dessa "Metoo" tider. Och hon levererar en feministisk kaxighet med bravur så att även den kvinnliga delen av biopubliken kan få någon att dyrka.


Supermans återuppståndelse ifrån de döda är inget som överraskar. Att han i serietidningen är en del av Justice Leauge gänget är ingen spolier. Med lite utomjordiskt vetenskaplig magi som Lex Luthor lärde oss senast så återuppstår Superman och med därmed blir superhjältegänget komplett för att möta ett nytt utomjordiskt hot i form av Steppenwolf (Ciarán Hinds) och hans getingliknande hantlangare. En väldigt blek skurk jämfört med Lex Luthor och Doomsday i förra filmen vilket är lite av filmens svaghet. En mer ikonisk och minnesvärd skurk saknas och därmed kan jag inte ge fullt betyg till filmen. Samt så är upplägget med tre lådor innehållande utomjordisk kraft lite väl likt "Avengers" intrigen med The Infinity Stones. Visuellt är inte filmen så olik den första heller. Det är de få negativa saker som kan sägas om filmen.


Jag blev i princip nöjd med den här efterlängtade filmen även om det inte dök upp något direkt oväntat mer än en perfekt balanserad humor. Även Henry Cavill bjöd på en del humor. Framförallt i actionscenerna tillsammans med The Flash då de ibland tävlade i hastighet och i antal människor de kunde rädda på kortats tid.


Sammanfattningsvis så blev jag en väldigt nöjd biobesökare. Det som var sämre med "Batman v Superman" hade rättats till. En gravallvarlig film som saknade humor var den största kritiken den föregående filmen fick. Det hade rättats till. Samt så var filmen inte lika osammanhängande och nerklippt denna gång. Jag kan starkt rekommendera "Justice Leauge". Inte som den bästa DC Comics filmen. De pokalerna tar fortfarande "Man of Steel" och "Wonder Woman" hem. Men fyra av fem möjliga tycker jag att filmen kan vara värd i betyg. DC Comics har i alla fall gjort om och gjort rätt denna gång.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/justice_league/P155520


https://cdon.se/film/justice-league-36779525


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards