retard-messiah

Direktlänk till inlägg 26 maj 2017

FILMRECENSION: PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MEN TELL NO TALES

Av Paul Karlsson - 26 maj 2017 00:48

PIRATES OF THE CARIBBEAN:
DEAD MEN TELL NO TALES


Nu har Johnny Depp efter ett ganska långt uppehåll ifrån karaktären Jack Sparrow gjort en femte "Pirates of the Caribbean" film. Jag är ett troget Johnny Depp fan. Så jag har därmed givetvis varit och sett filmen vid premiären. Så nu ska jag berätta vad jag tyckte med denna recension. Men först ska jag lite kort berätta om handlingen.


Captain Jack Sparrow (Johnny Depp) är återigen jagad av sin gamla nemesis, den skräckinjagande Captain Salazar (Javier Bardem). Salazar tänker förgöra varenda pirat på haven och Kapten Jacks enda hopp om överlevnad är att försöka hitta Poseidons mytomspunna treudd, en kraftfull klenod som ger ägaren total kontroll över haven.


Återvinningsproceduren och att Hollywood vill mjölka ut extra pengar på ett fungerande koncept får man bortse ifrån då man går och ser denna film. Samt att Johnny Depp kanske har upprepat rollen någon gång för mycket. Har man överseende med detta vilket jag har så är filmen riktigt underhållande. "Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides" som var den föregående filmen kändes verkligen som en urmjölkning av konceptet. Den hade en ganska intressant sidohistoria om sjöjungfrur som jag aldrig har sett dem skildrade förut. Men det var också det enda som inte kändes som en blek upprepning av originaltrilogin. Karaktärerna utöver Jack Sparrow och Captain Barbossa kändes ganska intetsägande. Särskilt den filmens nya skurk Captain Blackbeard spelad av Ian McShane.


Tack och lov så är det inte riktigt på detta vis denna gång. Visst är det en återupprepning. Men denna gång anknyter historien lite mer till de första tre filmerna. Orlando Blooms karaktär Will Turner står exempelvis för själva ramhandlingen och hans son är en av de nya hjältarna. Samt så dyker även Keira Knightly upp som Elizabeth Swan. Även Captain Barbossa är i vanlig ordning med och många andra pirater man känner igen ifrån de tidigare filmerna. Detta höjer den femte filmen lite över den fjärde filmen och filmens skurk spelad av Javier Bardem är ganska färgstark som karaktär om man bortser ifrån hanns ibland näst intill parodiska brytning. Men han kan helt klart klassas som en Pirates of the Caribbean skurk i samma anda som Captain Barbossa och Davy Jones. Filmens hjältinna spelad av Kaya Scodelario får också godkänt som en kvinna med skinn på näsan som ger näring åt historien.


Att se Johnny Depp för femte gången som Jack Sparrow är ett förvånansvärt kärt återseende. Karaktären är lika förvirrad som vanligt och något mer nersupen på rom. Och innan ämnet skådespelare lämnas så vill jag också tillägga att det var kul att se The Beatles medlemmen Paul McCartney i en liten men smått minnesvärd cameoroll.


Handlingen är ett lika actionspäckat äventyr som i vanlig ordning. Det är mystiska skatter som ska sökas upp i mörka vatten där det blir en katt och råtta lek kring vem som ska hinna till skatten först. På sina ställen är filmen även väldigt mörk vilket jag gillar.


Sammanfattningsvis så kan jag rekommendera denna film till oss som gillar riktiga piratäventyr. Oavsett att det gjorts många filmer i denna filmserie så måste jag säga att det är de bästa inom sin genre. Det bjuds på mycket humor, en del mörker, övernaturliga inslag och lite kärlek. Allt man kan förvänta sig av i ett storslaget matinéäventyr med andra ord. Vi Johnny Depp fans får dessutom en kavalkad av roliga Jack Sparrow ögonblick i denna film som kanske kan vara den sista. Men om jag får bestämma så vill jag ha en till för att trilogiantalet inte ska bli ojämnt och extrascenen då eftertexterna har passerat hintar också om en sådan. En stark trea av fem möjliga får filmen "Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/pirates_of_the_caribbean_5_salazars_revenge/P151188


https://cdon.se/film/pirates-of-the-caribbean-salazar-s-revenge-40467675

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards