retard-messiah

Direktlänk till inlägg 18 maj 2017

FILMRECENSION: ALIEN: COVENANT

Av Paul Karlsson - 18 maj 2017 16:59

ALIEN: COVENANT


Så var äntligen premiären av Ridley Scotts uppföljare till "Prometheus" här. Den har varit väldigt efterlängtad och nu har jag varit och sett den och ska med denna recension tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

När besättningen på rymdskeppet Covenant är på väg till en avlägsen planet i den bortre delen av galaxen, upptäcker de att vad de tidigare trott varit ett outforskat paradis i själva verket är en mörk och farlig värld. De tvingas fly från ett hot mer skrämmande än de någonsin kunnat föreställa sig.


Det finns inte så mycket att klaga på. Det skulle möjligtvis vara att Noomi Rapace karaktär Elizabeth Shaw ifrån "Prometheus" inte dyker upp mer än som ett lik i denna film. Hennes historia har nämligen fått ett slut innan denna filmen tar sin början. Så man får därmed bara en förklaring till vad som har hänt henne och att hennes öde är något som de nya karaktärerna kan råka ut för. Jag hade gärna sett en film till där Noomi Rapace hade haft huvudrollen. Så den möjligheten känns det lite trist att man blev bestulen på. Men utöver detta tycker jag att man fick vad man hade förväntat sig och hoppats på. Filmens historia vävs på ett snyggt sätt ihop med historien i "Prometheus" och öppnar upp för kommande Alien filmer som kan knyta samman med originalfilmerna där karaktären Ripley introduceras.


Det levereras en bit in i filmen scener med Xenomorph varelser och facehuggers på löpande band så att man som ett Alien fan får det man vill ha. Samt får man bevittna en del riktigt creapy scener där besättningen blir attackerad av en Neomorph. Så med andra ord så får man ta del av en hel del klassiska scener i sann Alien anda. Dessutom gillade jag att scenerna på planeten som filmens besättning besöker är väldigt visuellt vackra och att besöket på denna planet leder till att man får se lite aliens i sin naturliga miljö då de jagar människor utanför rymdskeppet. Det har man inte direkt fått uppleva i de övriga filmerna i serien. Så det var en mycket positiv grej med filmen.


Gällande skådespelarnas insatser så får alla godkänt. Michael Fassbender briljerar mest i sin dubbelroll och de övriga skådespelarna utför det som förväntas av dem skådespelarmässigt. Det enda som möjligtvis känns lite tråkigt är att det inte dyker upp någon lika häftig och ikonisk karaktär som Sigourney Weavers Ripley eller Noomi Rapace Elizabeth Shaw.


Men sammanfattningsvis så får man vad förväntar sig av denna efterlängtade film. Det blir både lite återknytande till "Prometheus" och lite ingredienser som känns igen ifrån Alien filmerna. Så jag blev väldigt nöjd efter mitt biobesök. Filmen kan starkt rekommenderas till alla science fiction älskare.
En fyra av fem möjliga får filmen "Alien: Covenant" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/alien_covenant/P151555


https://cdon.se/film/alien-covenant-21864994

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards