retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 mars 2017

FILMRECENSION: KONG: SKULL ISLAND

Av Paul Karlsson - 11 mars 2017 02:54

KONG: SKULL ISLAND


När jag för första gången hörde att det skulle göras en ny King Kong film som var min första tanke "varför ska man göra en ny när Peter Jacksons version var så bra?". Nu har jag sett den nya King Kong filmen som har fått namnet "Kong: Skull Island" och ska med denna recension tala om vad jag tyckte och om jag tyckte att filmen var en nödvändig nyversion eller ej. Men först lite om handlingen.


Året är 1973 och en militär expedition drar iväg till en mystisk Stilla havsö tillsammans med forskare. Här finns bland andra en äventyrare (Tom Hiddleston) som är bra på att spåra i djungeln, en fotograf (Brie Larson), en krigisk arméöverste (Samuel L Jackson) samt en representant (John Goodman) för den hemlighetsfulla organisationen Monarch.Ön, som kallas Skull Island och fram tills nu har varit tämligen okänd, omgärdas av ett eget stormsystem och har ett märkvärdigt (och skräckinjagande) djurliv. Kungen på ön visar sig vara den giganstiskt stora jätteapan Kong. Det som väntar de involverande är med andra ord en expedition de kommer att minnas i resten av sina liv om lyckas lämna ön med livet i behåll.


Det finns inte så mycket negativt att säga om den här filmen. Så därför börjar jag med de få grejer med filmen som jag inte gillade. Framförallt tyckte jag att reptilerna som King Kong kämpade emot hade ett mer tilltalande och mer dinosaurielikt utseende i Peter Jacksons version. I "Kong: Skull Island" såg de mer monsterlika och orealistiska ut. Jag föredrar när skräcködlor ser ut som dinosaurier. Det är djur som har existerat och liknar en del kvarlevande djur på vår planet. Därmed kan man få känslor för dem på ett annat sätt än när de ser ut som påhittade fantasifoster. Utöver detta så finns det inte direkt något jag kan komma på att klaga över.


Nu till allt det positiva. Skådespelargänget i filmen är perfekt castat. Tom Hiddleston och Brie Larsson funkar som storyns potentiella kärlekspar. Samuel L. Jackson ikläder sig rollen bra som en arméöverste med en hämndlystenhet som kan sätta alla iblandade i expeditionen i fara. Och John C. Reillys strandsatta krigsveteran tillför en en lagom portion med humor till historien.


Filmens miljöer är väldigt vackra med sina djungeltäckta berg och ogenomträngliga terräng där det lurar läskiga djur i vartenda hörn. Samt så dyker det upp en scen där man får uppleva ett väldigt vackert norrsken som verkligen skänker visuell krydda åt filmen.


Många saker under filmens gång kanske kan upplevas som klyschiga för monsterfilmer. Men det ursäktar jag. Det är en monsterfilm i sin enkelhet och allt behöver inte överanalyseras. Det är ett påkostat, actionspäckat och vackert monsteräventyr man får uppleva och det är vad som har utlovats i trailern. Dessutom stilfullt skildrat med ett bra soundtrack med tidstypisk musik för det 70-tal där historien utspelas.


Jag var med andra ord nöjd med min filmupplevelse och det fanns faktiskt saker som var bättre också om man jämför med Peter Jacksons King Kong film. Och det som var bättre var att det var lite mindre äckelscener med gigantiska insekter, tusenfotingar och maskar. Peter Jacksons film innehöll en massa sådana väldigt långa scener med dessa otäcka varelser i close up. De scenerna fick det att krypa i hela kroppen på mig och i efterhand när jag sett filmen på dvd så har jag fått titta bort i dessa scener. Det slipper jag i den här nya versionen och kan därmed se filmen i sin helhet utan obehag.


Jag kan starkt rekommendera filmen "Kong: Skull Island" om man gillar traditionella monsterfilmer i snyggt och påkostat format. Och är man intresserad av att få se Kongs och jätteödlan Godzilla mötas i kamp i en kommande "Godzilla vs Kong" film så bör man nog ha sett den här filmen. För det hintas en hel del om vad som komma skall i en sådan uppföljare om man är observant. Det var inte jag eftersom jag fick veta om dessa hintar i efterhand. Samt att filmen hade en extra scen då eftertexterna hade rullat igång som jag får vänta med att se tills jag har köpt filmen på dvd. Men för att avrunda denna recension så ger jag filmen en fyra av fem möjliga i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/kong_skull_island/P149543


https://cdon.se/film/kong-skull-island-39330965

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards