retard-messiah

Alla inlägg den 1 mars 2017

Av Paul Karlsson - 1 mars 2017 15:31

PETE'S DRAGON


Nu har jag äntligen fått se den efterlängtade Bryce Dallas Howard filmen "Pete's Dragon". På grund av filmbolagens idiotiska beslut att bara visa den i svenskdubbade versioner på svenska biografer så har jag tvingats att vänta med att se filmen till dvd-släppet. Därmed blev hela bioåret 2016 förstört för mig. Men nu finns den alltså i min dvd-samling och jag har äntligen fått se den. Så nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


I många år har den gamle träsnidaren Mr Chameleon (Robert Redford) underhållit traktens barn med sina historier om den farliga draken i den djupa skogen. För hans dotter Grace (Bryce Dallas Howard), som jobbar som skogsvaktare är detta inte mer än överdrivna historier, tills hon möter Pete (Oakes Fegley), en hemlös 10-åring. Pete påstår sig leva i skogen tillsammans med en enorm, grön drake vid namn Elliot och hans beskrivning av draken verkar förvånansvärt lik draken i hennes fars historier. Grace bestämmer sig för att undersöka varifrån Peter kommer och hur sann historien om draken egentligen är.


Den olidliga väntan jag fick utstå för att få se filmen var den värd. Pete's Dragon" levde verkligen upp till förväntningarna och är den bästa live-action versionen av en Disney saga som har gjorts sedan "Maleficent". Det är en varm berättelse med ett fint budskap om vänskap, utanförskap och om hur viktigt det är att ha en familj och en tillhörighet. Det märks att regissören David Lowery har fått lite fria tyglar och gjort en originell reboot som skiljer sig väldigt mycket ifrån den mycket sämre originalfilmen ifrån 1977. Alla onödigt tråkiga musikalnummer som dominerar i originalfilmen har helt utelämnats. Istället levereras en avskalad berättelse om en föräldralös pojke som finner en beskyddare i form av en stor grön och lurvig drake i vildmarken. Filmen har fått en ton som klär den och som är underhållande för både barn och vuxna. Den är alltså väldigt olik många andra live-action versioner som gjorts under Disneys logo.


CGI-skapade varelser har en tendens att inte funka så trovärdigt. Men draken Elliot är väldigt snyggt gjord och känns lika levande som sina mänskliga motspelare i filmen. Aldrig tidigare har en karaktär som bara har grymtande och nysningar som dialog känts så levande. Jag gillar även det originella utseende draken har fått. Hans gröna och lurviga framtoning är helt olik de flesta gestaltningar av drakar som man har fått se i filmer under de senaste åren. Lite påminner Elliot om lyckodraken Falkor i 80-tals klassikern "Neverending Story" vilket ger lite nostalgikänslor när man ser filmen.


Jag fullkomligt älskade filmen och ser den som en av de bästa live-action filmerna som Disney har släppt ifrån sig under de senaste åren. Och trevligt är det också med lite ögongodis i form av den underbart vackra skådespelerskan Bryce Dallas Howard. Jag kan starkt rekommendera filmen "Pete's Dragon" som innehåller ren filmmagi och har hjärtat på det rätta stället. En stark fyra på gränsen till en femma av fem möjliga får filmen av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/peter_och_draken_elliott/P145707


https://cdon.se/film/peter-och-draken-elliott-39005255

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards