retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 december 2016

FILMRECENSION: ROGUE ONE: A STAR WARS STORY

Av Paul Karlsson - 16 december 2016 04:59

ROGUE ONE: A STAR WARS STORY


Nu har jag varit och sett den efterlängtade Star Wars spin-off filmen "Rogue One: A Star Wars Story" och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


I en tid fylld av konflikter slår sig en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än de själva.


"Rogue One" är har mörkare och mer realistisk ton pga av nedtonande av de överdrivet använda CGI effekter som fanns i Star Wars filmerna då George Lucas regisserade. Det bjuds på mycket nostalgi då man tas tillbaks till händelserna precis innan originaltrilogin. Darth Vaders efterlängtade comeback i de två scener han dyker upp i är mäktiga. Känslan av nostalgi förstärks även av att karaktärerna Princess Leia och Grand Moff Tarkin dyker upp skapade via dator. Den här filmen väver dessutom på ett effektivt sätt samman prequel trilogin med originaltrilogin.

Man får bekanta sig med många nya intressanta karaktärer. Framförallt Felicity Jones som filmens hjältinna Jyn Erso briljerar. Mads Mikkelsen gör också en bra prestation som Jyn Ersos pappa. Samt så är det trevligt att se Fares Farers karaktäristiskt stora näsa dyka upp då Fares skymtar förbi i ett par scener som karaktären Senator Vaspar. Även ett par bekanta karaktärer dyker till min stora glädje upp för att väva samman Star Wars trilogierna med denna film. Bail Organa och Mon Mothma dyker upp i scener då planeringen om att stjäla ritningarna till dödsstjärnan sker.


Dessa ovan nämnda detaljer gör att man får in princip det man förväntar sig av denna spin-off film som faktiskt känns mer som en nödvändig del i historien än som en spin-off. Men trots alla dessa trevliga detaljer så finns det en del negativt att säga om filmen också. Framförallt så försvinner lite av Star Wars magin då John Williams pampiga musik inte längre är med. Samt så har man tagit bort den där klassiska texten som alltid har inlett de övriga Star Wars filmerna. Men dessa två saker är det enda som finns att klaga på.


Filmen "Rogue One: A Star Wars Story" lever annars upp till alla förväntningar. Riktigt så bra som förra årets "The Force Awakens" är den inte. Men den är väldigt sevärd och känns som den nödvändiga pusselbit i Star Wars historien som man inte tidigare visste att man behövde. En fyra av fem möjliga får filmen i betyg av mig.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/rogue_one_a_star_wars_story/P147331


https://cdon.se/film/star-wars-rogue-one-a-star-wars-story-37674592

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards