retard-messiah

Direktlänk till inlägg 5 december 2016

FILMRECENSION: ARRIVAL

Av Paul Karlsson - 5 december 2016 03:57

ARRIVAL


Jag har varit och sett science fiction filmen "Arrival" som jag inte visste så mycket om mer än det minimala man fått se i trailern som inte avslöjade jättemycket. Jag hade därför inga direkt hajpade förväntningar. Nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

 

Ett antal mystiska rymdskepp landar samtidigt på olika platser över hela världen. I USA sätts en elitstyrka samman under ledning av expert inom lingvistik, Dr Louise Banks (Amy Adams), för att undersöka om rymdskeppets besättning har fientliga avsikter eller inte. Hon och hennes team arbetar dock under extrem tidspress då utomjordingarnas besök orsakat globala krissituationer. Banks måste ensam fatta ett beslut som kan hota hennes liv och förmodligen hela mänskligheten.


Förväntar man sig en klassisk rymdinvasionsfilm i stil med "War of the Worlds" eller "Independence Day"så blir man djupt besviken. Filmen "Arrival" kan beskrivas som en mix av filmerna "Close Encounters of the Third Kind" och "Interstellar". Det är inte invaderande och storögda utomjordingar som attackerar jorden i en actionspäckad actionfilm. Detta betyder inte att filmen är mindre spännande. Den vågar ta lite mer risker genom långsamt berättande och sena svar på det gåtor man har kring utomjordingarnas syfte kring sitt besök på Jorden. Man har inte stor glädje av den här filmen om man sitter och oengagerat slötittar utan att använda hjärnan. Man kanske till och med behöver se om filmen för att förstå alla bitar som leder till det ganska oväntade slutet. Med en helt skärpt hjärna kanske man kan ana vad som komma skall och gissa den kommande twisten. Tillräckligt skärpt var uppenbarligen inte min hjärna eftersom jag inte anade det oväntade slut som jag inte tänker berätta om.

 

Det är nog bäst att inte säga så mycket mer om filmen mer än att det är en mycket ovanlig film som man antingen tycker är tråkig eller älskar. Jag gillade den. Jag gillade till viss del filmen "Interstellar" som är en liknande djup film inom samma kategori. Problemet med den filmen var att den gjorde sig för komplicerad för sitt eget bästa så att man kanske måste se om den en massa gånger för att förstå den. Så är inte fallet med "Arrival". Man får tänkta lite och lite klurigt är det. Men i slutändan förstår man vad det hela går ut på. Budskapet blir tydligt. Utan att säga för mycket så berörs ämnet hur världen skulle se ut om vi fick bättre kommunikationsmedel och om vi skulle veta hur vi skulle använda dem. Men nu har jag nästan sagt för mycket.


Jag avrundar beskrivningen av vilken typ av SciFi film det rör sig om. Istället kan jag nämna lite om filmens skådespelarprestationer. Det här är helt klart en Amy Adams film. Det är hon som får glänsa i huvudrollen. Jeremy Renner som är det andra stora affischnamnet blir bara en bra sidekick att bolla repliker med. Det tredje affischnamnet är Forest Whitaker som hamnar ännu mer i bakgrunden tillsammans med den armé av soldater som han leder i utforskandet kring vad det är för budskap som utomjordingarna vill förmedla. Som sagt så är det Amy Adams som är stjärnan och får leverera ännu ett starkt kvinnoporträtt. Något hon även visat tidigare att hon är duktig på.


Det finns faktiskt inget negativt direkt att säga om den här filmen. Jag tror att den blir bättre dessutom andra gången man ser den. Då kanske man kan upptäcka mer detaljer som man inte har tänkt på tidigare som knyter ihop alla trådar i filmens handling. En speciell grej med filmen var det avslutningsvis som jag gillade och det är hur utomjordingarna visas upp. Man får i större delen av filmen se dem som suddiga tentakelförsedda skuggor dolda i dimma. Det skapar ännu mera mystik då man knappt får se ens hur de ser ut. Många kanske kan störa sig på det. Men jag tycker att utomjordingarnas plats i det fördolda skapade mer spänning.


Jag kan verkligen rekommendera filmen "Arrival" om ni inte föredrar mer explosiva science fiction filmer som på ett konkret sätt med action och 3D-effekter berättar att det är rymdinvasion det handlar om. Det här är en film som mer berättar psykologiskt vad som händer med mänskligheten då den anar hot ifrån främmande galaxer. Jag gillar både typerna. Därför tycker jag att "Arrival" känns som en mycket trevlig kontrast till "Independence Day" som har gått på bio tidigare i år". "Arrival" kan lätt tolkas som en av de mest säregna storfilmerna detta bioår och trevligt var det dessutom att den vågade satsa på att inte vara inspelad i 3D. Mästerligt bra är min åsikt om denna film. Så en femma av fem möjliga ger jag filmen i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/arrival/P147182


https://cdon.se/film/arrival-38769907

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards