retard-messiah

Direktlänk till inlägg 14 november 2016

FILMRECENSION: FLYKTEN TILL FRAMTIDEN

Av Paul Karlsson - 14 november 2016 19:05

FLYKTEN TILL FRAMTIDEN


Jag har varit och sett Ulf Malmros nya film "Flykten till Framtiden" och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Året är 1973 och 22-årige Svante jobbar i en skivaffär hos den holkrökande proggaren Bengan, som drömmer om att slå igenom med sin tvärflöjtsmusik. Svante lider av ett hjärtfel och får beskedet att han bara har några dagar kvar att leva. Mitt i bedrövelsen öppnar sig plötsligt en oväntad möjlighet att resa till framtiden. Närmare bestämt till år 2016. I den moderna världen träffar han Elsa och tillsammans kommer de på ett sätt att få Svantes trasiga hjärta lagat. För att lyckas måste de resa tillbaka till 70-talet och skaffa fram pengar. Allt hänger på om den inbitne idealisten Bengan är beredd att bli kapitalist. Ska den udda trion hinna rädda Svante innan tiden kommer ikapp honom?


"Flykten till framtiden" är en ganska underhållande komedi som verkligen lyckas med att fånga upp känslan ifrån 70-talet och den kulturkrock som sker då den tidsepoken möter vårt nutida 2000-tal. Kläderna, stamningen, musiken och allt träffar rätt när det gäller att återskapa 70-talet. Och det dyker upp många roliga situationer när en person ifrån 70-talet kommer i kontakt med exempelvis mobiltelefoner och cd-skivor för att nämna några av våra nutida uppfinningar. Hernrik Dorsin är väldigt rolig som den holkrökande proggaren Bengan. Men jag kan tyvärr inte säga att det här är en av Ulf Malmros bästa filmer. Filmerna "Den Bästa Sommaren", "Bröllopsfotografen", "Tjenare Kungen" och "Smala Sussie" är mycket bättre filmer. Men filmen har viss charm och helt uttråkad blir man inte. Det blir många skratt. Men dessvärre känns det som att det blir lite upprepningar och några skämt som dras någon gång för mycket. Filmen lyckas helt enkelt bara till viss del att uppnå att bli den svenska hyllning till Robert Zemeckis "Back to the future" som det förmodligen är tanken att den ska vara. Men om man inte har för höga förväntningar på filmen så kan den vara lite underhållande. Men inte mer än så.


Jag ger filmen "Flykten till framtiden" en trea av fem möjliga i betyg. Filmen har ändå viss charm av den varan som brukar göra att man tycker om Ulf Malmros filmer.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/flykten_till_framtiden/P146418

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards