retard-messiah

Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

FILMRECENSION: BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE

Av Paul Karlsson - 24 mars 2016 18:04

BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE

 

Nu är äntligen min olidliga väntan över. Jag har äntligen fått se den av mig väldigt efterlängtade filmen "Batman v Superman: Dawn of Justice". Och jag ska nu med denna recension förmedla huruvida filmen levde upp till mina förväntningar eller inte. Men först lite om handlingen.

 

Av rädsla för vad en gudalik superhjältes ohämmade krafter kan leda till tar sig Gothams egen brottsbekämpare an Metroplis högaktade hjälte. Samtidigt frågar sig världen vilken hjälte de faktiskt behöver, för medan Superman (Henry Cavill) och Batman (Ben Affleck) strider mot varandra uppstår ett nytt hot, ett hot större än något mänskligheten tidigare skådat.

 

Det är svårt att finna orden nu när jag ska skriva denna recension. Man fick så många intryck att ta in under filmens två och en halv timme långa speltid att det knappt finns ord som är tillräckliga för att beskriva denna underbara filmupplevelse. Det var mäktigt och storslaget. Sjukt snygga actionscener. Framför allt den efterlängtade fightigscenen där Batman och Superman slutligen drabbar samman. Karaktärerna är väldigt välskrivna och storyn som jag oroade mig över till en början att skulle bli för spretig och att hänga med i visade sig fungera. Det blev en vacker och mörk uppföljare på "Man of Steel" som till och med lyckades med bedriften att överträffa den mästerligt bra föregångaren. Redan ifrån första bildrutan då man får ta del av vissa av händelserna i "Man of Steel" ur Batmans perspektiv så är man som trollbunden och i extas och man hoppas att denna underbara film aldrig ska ta slut.

 

Filmens skådisar ska också ha credit för att de verkligen ger liv åt de karaktärer de har tilldelats att gestalta. Jesse Eisenberg gör en lysande prestation av den manipulativa och smått galna skurken Lex Luthor. Han gör den hittills bästa versionen av den karaktären. Ben Affleck i rollen som Batman var något jag länge var kritisk till efter att ha sett honom i usla filmer som "Gigli" och "Daredevil". Men efter att ha sett hans lysande prestation i hans egenregisserade film "Argo" så ändrade jag uppfattning och märkte hur mycket Affleck faktiskt har utvecklats som skådis under de senaste åren. Han gör en minst lika bra gestaltning av Batman som Christian Bale gjort i Christopher Nolans Batman-trilogi. Och det var intressant att få ta del av en mycket mörkare Batman än vad vi är vana vid ifrån tidigare versioner. Affleck gör inte jobbet bättre än Bale, däremot göra han det precis lika bra.

 

"Batman v Superman: Dawn of Justice" kommer i all evighet ligga i toppen på mina bästa superhjältefilmlistor. Det finns ytterst få negativa saker att säga om den här filmen. Det skulle i så fall vara att karaktären Doomsdays medverkan i trailern kan kan upplevas som en spoiler och göra filmens slut ganska förutsägbart för oss relativt pålästa serienördar. Aquaman hade jag kanske förväntat mig att få se mer av i filmen och trist var det dessutom att vattnet inte är tillräckligt genomskinligt i det badkar som skådespelerskan Amy Adams dyker upp naken i under en scen. Men detta är som sagt de enda få sakerna som finns att klaga på.

 

Filmen "Batman v Superman: Dawn of Justice" levde upp till mina förväntningar och lite till. Det hela blev bättre än man hade vågat drömma om. Jag kan starkt rekommendera filmen som en av de bästa superhjältefilmerna som någonsin har gjorts. Mitt betyg blir en stark fyra på gränsen till femma av fem möjliga.

 


 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/batman_v_superman_dawn_of_justice/P140452


https://cdon.se/film/batman-v-superman-dawn-of-justice-25209467

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Av Paul Karlsson - Torsdag 15 feb 14:41

  MADAME WEB   Sony nya Marvel-satsning “Madame Web” har jag nu varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.   I Sonys Marvel-universum har vi tidigare fått ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards