retard-messiah

Direktlänk till inlägg 14 juni 2015

FILMRECENSION: JURASSIC WORLD

Av Paul Karlsson - 14 juni 2015 02:39

JURASSIC WORLD


Om man bortser ifrån den kommande "Star Wars" filmen så har jag nu sett den film under 2015 som har varit den mest efterlängtade av mig. Så jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


22 år har gått sedan det första dinosaurieäventyret på ön Isla Nublar strax utanför Costa Rica. Trots händelserna som skedde då så har John Hammonds vision gjorts till verklighet i något som liknar en högteknologisk version av Kålmordens Djurpark. Tekniken har gått framåt och man har tänkt på alla risker med säkerheten. Men verksamheten har varit igång ett tag och levande dinosaurier är inte unikare än elefanter för kidsen längre. Därför skapar forskarna en dinosauriehybrid av dna ifrån olika dinosaurier som ska bli det monster som ska bli den attraktion som ger urtidsparken nya besökare. Något går naturligtvis fel och dinosauriehybriden som de valt att kalla för Indominus Rex lyckas rymma. Claire (Bryce Dallas Howard) som är den huvudansvariga för parken har systersöner på besök. De är ute på safari i parken då besten kommer lös. Därmed börjar kaoset i denna nya "Jurassic Park" installation.


Tidigt in i filmen får man se vyer av ön för första gången. Detta till John Williams pampiga toner ifrån den första filmen. Nostalgin och igenkänningsfaktorn är ett faktum. Jag fick gåshud och den känslan varade faktiskt igenom hela filmen. Det hela är nämligen sig väldigt likt. Mycket beroende på att känslan ifrån Steven Spielbergs mästerverk finns kvar. Det spinns vidare på kaosteoretikern Ian Malcoms teorier om att livet alltid hittar en lösning. I det här fallet har de skapat en hybrid de inte har kontroll över. Människan ska inte leka Gud med andra ord. För då gå det åt helvete. Men regissören Colin Trevorrow som har fått uppdraget den här gången gör ändå sin egen grej av franchisen. Han drar i trådar som kan få ännu fler värdiga uppföljare att bli intressanta. Det är nog bäst att jag tillägger att man ska se den här filmen som en "Jurassic Park 2". Den hoppar nämligen över de halvtaskiga uppföljare som hittills har gjorts. Faktiskt blev det ett smart drag.


Och ett nytt element i filmen som var väldigt uppskattat av mig var att man får se potential hos Velociraptorerna att acceptera en människa i sin flock utan att äta honom.


Bryce Dallas Howard är både vacker och underhållande att få se i den här filmen då hennes karaktär i början är en självcentrerad karriärskvinna som under resans gång utvecklas och börjar tänka på andra än sig själv. Chris Pratt som en Indiana Jones liknande actionhjälte är också ett välkommet element i filmens handling.


Dinosaurierna är lika snygga nu som då. CGI effekterna funkar för det mesta och är lagom kombinerade med dinosauriescener där inte CGI har använts. Miljöerna får dessutom en mer realistisk känsla då kulisser är uppbyggda istället för skapta i en dator.


Jag kan starkt rekommendera filmen "Jurassic World" till alla som gillade den första och även till nya upptäckare av det här universumet. En hel del riktigt häftiga fighting scener mellan jättereptiler blir det också. Dock är inte filmen något för de minsta barnen. För det blir ibland mycket blodigt och obehagligt då köttätarna går till attack i denna fantastiska film som jag ser som den hittills bästa på det här bioåret. En stark 4 av 5 möjliga sätter jag i betyg.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/jurassic_world_1_2015/P133135


https://cdon.se/film/jurassic-world-25158628



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards