retard-messiah

Direktlänk till inlägg 6 maj 2015

BOKRECENSION: ROBIN WILLIAMS : NÄR SKRATTEN HAR TYSTNAT

Av Paul Karlsson - 6 maj 2015 13:18

ROBIN WILLIAMS :
NÄR SKRATTEN HAR TYSTNAT


Natten till den 11:e augusti år 2014 så fick jag ett chockbesked. Någon skrev i meddelande i chatten på min Facebook att Robin Williams var död. Jag tänkte i min ensamhet att det måste ju vara Robbie Williams. Den forna pojkbandmedlemmen i Take That som levde ett hårt liv kryddat med alkohol och för mycket droger. När de där ödesdigra orden börjat att sjunka in fattade jag. Personen som skrev till mig är precis som jag filmfantast. Det kan bara vara, legenden, komikern och den väldigt varmhjärtade människan Robin Williams som hade gått bort på tok för tidigt. Mycket riktigt så var det tragiskt nog så. Han hade tagit sitt liv.


En period senare kom boken om hans liv. Den har jag nu läst som ett komplement till mitt filmsamlande. Jag har i denna stund som jag skriver denna bokrecension 49 dvd-filmer med denna gigantiskt underbara människa. Därav en gammal och en ny stå-upp show och tre säsonger av "Mork & Mindy". Den fjärde avslutande säsongen har jag beställt ifrån USA. Så den får jag också se inom kort. Det började med att jag bara hade filmerna "Hook" och "Nio Månader". Så de övriga 47 filmerna har jag köpt på senare tid efter hans död.


Det är fasansfullt känns det som att jag först nu börjar samla på hans filmer. Den här boken belyser just den punkten. Personligen har jag själv alltid sett upp till Robin Williams. Han har varit som en förebild för mig. Så jag saknar honom väldigt mycket. Men för att återgå till bokens tema så var det just bekräftelsebehovet och en kombination av sjukdom och diverse drogmissbruk som till slut ledde till det här hemska och tragiska slutet för Robin Williams.


Det var redan under 80-talet då Williams var en väldigt uppskattad stå-upp komiker som senare under samma era fick sitt genombrott med tv-serien "Mork & Mindy" som missbruk av alkohol och kokain började. På ett målande sätt beskrivs det hur han alltid när han arbetade som komiker på scen och i filmer var uppe i högvarv. Efter showerna eller inspelningarna så festade han och var uppe i högvarv som festens underhållare. Han behövde något lugnande helt enkelt.


Detta blev en ond cirkel och ett mönster. Han tog sig ur detta några gånger under sitt liv. Kokainet sägs det att han aldrig började med igen. Men supandet blev ett kall under hans svåra perioder. Han älskade att underhålla och få alla omkring honom att skratta. Han var bra på det och alltid lika fylld av energi. Men det kom som med alla komiker en period då han ville bli tagen på allvar. Bli bekräftad som en seriös skådespelare som såväl behärskar drama som komik. Den dagen kom med Oscarsnomineringar för bla filmerna "Döda Poeters Sällskap" och "Will Hunting". Då mådde han prima när han fick det där erkännandet med en Oscarsstatyett i handen.


Senare tog hans karriär en liten krokigare bana. Han fick bara en eller två typer av roller. Antingen komedier med lättköpta skratt eller independent filmer som ofta gick ut på att han spelade ett barn i vuxen mans kropp.

När Robin närmade sig 60-års åldern så började han att tvivla på sig själv. Det sägs att han söp en del och inte alls var den där energifyllda personen som vi är vana vid. Han var mer inbunden och tystlåten. Inte minst under perioden då han under slutet av sitt liv gjorde comeback i en ny tv-serie.


Boken "När Skratten Har Tystnat" fokuserar mest på vad som gick fel och inte jättemycket på de korta stabila perioderna i Robin Williams liv. Det skrev inte så mycket av det jag vill läsa om. Hur han var på inspelningarna. Inside storys ifrån skådespelarna om hur rolig han var mellan tagningarna och liknande. Dessutom kan jag inte rekommendera boken om man inte har sett alla filmer Robin Williams har medverkat i eftersom författaren till boken faktiskt spoilar slutet på många av filmerna och förutsätter att man har sett dem om man läser boken.

Men jag kan rekommendera boken "När Skratten Har Tystnat" som ett bra komplement om man vill veta lite om det som skett i Robins liv och i vilken ordning. Man får inga svar på varför han tog sitt liv eller detaljer kring hur det gick till. Men om man som jag har planerat att genom att titta på hans filmer försöka avläsa något där så kan man få veta lite om hur han mådde i de perioderna då filmerna spelades in och samt så kan man få tips på kommande filmer som inte hann släppas före hans död.


Det är en stor stjärna som släckts ifrån himlavalvet och tomrummet kommer aldrig att kunna fyllas igen. Den här boken kan inte heller ge bot på denna saknad. Men man kan med eget tänkande och en konstruktiv hjärna välja och vraka vad man vill tro på i boken. Den är baserad på intervjuer och research. Så den utger sig inte för att ge mer fakta än möjligtvis årtal. Allra helst hade jag velat läsa en bok skriven av någon anhörig eller ännu bättre av honom själv. Men det sistnämnda blir svårt. Läs den om ni vill. Jag höll i alla fall intresset uppe så länge jag läste boken och läste ut den ganska snabbt. Dock saknade jag ett förord av en amerikansk komiker. Babben Larsson kändes ju lite smått skumt att de valde till förordet. Billy Crystal eller Jim Carrey borde ha fått inleda boken istället. Men annars finns det inget att klaga på. En ganska omfattande och bra redogörelse av Mr. Williams liv levereras. Och efter denna läsning så har inte jag längre de där drömmarna om att bli komiker kvar.

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Av Paul Karlsson - Torsdag 15 feb 14:41

  MADAME WEB   Sony nya Marvel-satsning “Madame Web” har jag nu varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.   I Sonys Marvel-universum har vi tidigare fått ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards