retard-messiah

Direktlänk till inlägg 4 april 2015

FILMRECENSION: INTO THE WOODS

Av Paul Karlsson - 4 april 2015 05:28

INTO THE WOODS


Musikalen "Into the Woods" gick upp på Broadway för nästan 30 år sedan. Upphovsmannen heter Stephen Sondheim och har tidigare också skrivit musiken till Broadway musikalen "Sweeney Todd". I filmatiseringen som nu har gjorts under Disneys logga så finns det med stora skådisar som tex Meryl Streep, Chris Pine, Emily Blunt, Anna Kendrick och Johnny Depp. Jag har nu varit och sett denna storslagna filmmusikal och ska nu berätta med denna filmrecension vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Handlingen sammanflätar en massa kända sagoklassiker. Dessa sagors gemensamma nämnare är en ond häxa spelad av Meryl Streep. Grundpelaren för handlingen blir då den onda häxan lovar en infertil bagare och hans hustru en ett barn om de samlar ihop en massa magiska prylar ifrån diverse olika kända sagokaraktärer. På så vis så får vi möta, Askungen, Jack med Bönstjälken, Rödluvan och Rapunzel som alla är ägare till de föremål som kan få häxan att häva en förbannelse och samt ge bagaren och hans hustru ett efterlängtat barn. Vad alla karaktärer har gemensamt är att de önskar sig något som kan förändra deras liv. Detta något kan de finna om de ger sig ut i en läskig och mörk skog där allting kan hända. Frågan är bara om den luriga häxan sedan kommer att hålla vad hon har lovat.


I vanlig ordning så har Stephen Sondheim hittat precis rätt ton i sina melodier som influerar denna charmiga sagomusikal. Han irrar inte direkt bort sig musikaliskt på samma vis som musikalens karaktärer irrar sig bort i skogen. Musiken påminner mycket om den som finns i "Sweeney Todd". Här är det bara en lite barnvänligare ton eftersom Disney förmodligen har haft vissa krav på att tona ner det som i originalversionen var lite mer vuxet. Så vissa musikalnummer sägs vara lite omgjorda av Sondheim själv. Samt har någon viktig låt plockats bort vilket gjort många fans av musikalen besvikna.


Man får lite det man förväntar utan några direkt större överraskningar. Konceptet att väva samman olika sagor känns inte direkt fräscht längre i och med att begreppet redan har testats i tv-serien "Once Upon A Time". Men man köper det ändå eftersom det är vackra och kusliga miljöer som präglar hela filmens oväntat långa speltid. Samt gör skådisarna mycket bra ifrån sig då de brister ut i sång.


Meryl Streep är duktig som vanligt. Hon ger verkligen sin häxkaraktär en ganska mångfacetterad gestaltning. Karaktären har både onda och goda nyanser vilket gör att häxan känns lite oberäknelig vilket gör det hela mer spännande. Att Streep blev oscarsnominerad känns dock lite överdrivet just för en sådan här roll.Men som sagt hon är begåvad och sjunger bra vilket man redan i Abba filmmusikalen "Mamma Mia!" fick se prov på för några år sedan. Här har hennes låtar en mer dyster ton bara. Johnny Depp är rolig som alltid. Dock tycker jag att sångnumret han har fått sig tilldelat skulle passa bättre i en lite mer vuxen film. Hans sångtext handlar nämligen om att äta färskt kött ifrån små söta flickor. Kanske inget för de yngsta barnen. Men det sångnumret har för många fans. Så det hade nog blivit skandal om låten hade plockats bort. Vackrast sång bjuder faktiskt Emily Blunt på i den här filmen.


Jag kan starkt rekommendera "Into The Woods" som en charmig musikal i sagans värld. Utan att säga för mycket så får även den här sagan en oväntad twist då halva filmens speltid har passerats. Jag blev helt såld och charmad av den här filmen i alla fall. Och jag ger därför filmen en stark trea av fem möjliga i betyg. Inte långt ifrån att det kunde ha blivit en fyra. Men det är filmens långa speltid på två timmar som drar ner slutbetyget. Men det kan jag ha överseende med för att man hela tiden som åskådare bjuds på ljuv musik. Så något förirrande i någon mörk skog blev det inte för denna film. Snarare tvärtom så hade den en bra balans hela tiden under resans gång. Jag ska istället förirra mig till närmsta butik för att köpa filmen då den släpps på dvd eftersom jag redan längtar efter att få se om den.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/into_the_woods/P131061


https://cdon.se/film/into-the-woods-30486354

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards