retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 december 2014

FILMRECENSION: THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES

Av Paul Karlsson - 12 december 2014 23:49

THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES


Idag har jag äntligen varit och sett den efterlängtade finalen av "The Hobbit trilogin". Den del som skulle sammanfläta de föregående 2 av de nya filmerna med de tre gamla filmerna ifrån originaltrilogin. Hur bra de lyckades och hur filmen levde upp till mina förväntningar efter att ha sett den inte helt fullkomliga bioversionen ska jag berätta nu med denna filmrecension. Men först lite om handlingen.


I vanlig ordning börjar film nummer 3 precis där den föregående slutade. Den nyuppväckta draken Smaugs vrede har vaknat. Då vi mötte honom senast var han på väg i riktining mot sjöstaden Esgaroth. Det är där handlingen börjar i denna del av trilogin. En strid blir nödvändig samtidigt som hela sjöstaden står i lågor. Gandalf är tillfångatagen av de mörka krafter som kommer att få betydelse i de tre filmer vi redan har sett. Bilbo och större delen av dvärgsällskapet har barrikaderat sig i "Berget Erebor" där Thorin blir mer och mer galen och fördärvad av skattens rikedomar som omger honom när draken har begett sig iväg. Han blir paranoid och tror att allt som pågår utanför hans fästning handlar om personer som vill komma åt hans guld och det är precis vad ganska många vill. De vill att skatten ska delas. Thorin som blivit förblindad av sin kärlek till skatten går inte att resonera med vilket ger upptakt till ett väldigt stort krig mellan diverse olika raser.


Det är inte direkt många överraskningar det bjuds på i denna del. Den större delen av boken är redan berättad i de övriga 2 trilogi delarna. Det man är mest nyfiken på är de nya grejerna som väver ihop historien med "Sagan om Ringen" trilogin. Detta görs med bla den sidohistoria om vad Gandalf har för sig under stora delar av handlingen i "The Hobbit" filmerna. I den delen av historien öppnas möjligheterna för att ta in lite välbekanta karaktärer som vi tidigare sett i den äldre trilogin i handlingen. Detta ger den annars ganska barnvänliga och inte fullt så mörka berättelsen mer mörker. Och mörker är det faktiskt mer av i den här delen. Det är mest död och strid i större delen av filmen. Några kärlekshistorier hinns inte direkt med. Filmen börjar med en strid som tar slut ganska snabbt i början av filmen. Sedan trappas det bara upp inför slutstriden som sedan pågar tills filmen näst intill är slut.

Så blir man trött inte på att bara se scener på slagfältet så är filmen mycket sevärd. Annars kan man uppleva den som seg. Jag tycker att trilogin avslutas på ett värdigt sätt utan direkta överraskningar. Mäktigt och storslaget blir det. Dock fick jag aldrig samma känsla av gåshud som jag hade då jag såg "Return of the King" på bio. Men de tre andra filmerna satte ribban högt genom att visa hur fantasy kan göras bra. Problemet med många är att de förväntar sig att även dessa filmer ska uppnå samma höga standard. Så blir det givetvis inte eftersom boken "Bilbo" inte håller riktigt samma standard som "Sagan om Ringen" böckerna.


För er så hade hoppats på långa scener med Mikael Persbrandt så lär ni bli besvikna. Hans ansikte dyker enbaart upp i någon sekund innan han förvandlas till björn. Så honom kommer vi att få se mer av i en kompletta utgåvan som släpps på dvd i slutet av nästa år.


Avslutningsvis så kan jag starkt rekommendera filmen "The Hobbit: The Battle of the Five Armies" till de som gillade de första 2 filmerna. Men filmen är inget för de där gnälliga nördarna som hänger upp sig på detaljer som inte stämmer med boken. Pilregn, släggor och sköldformationer är huvudingredienserna i denna avslutning på en film era. Ett fint sista besök i Midgård där det fightas på liv och död. Lite vemodigt men nu är det slut och ingen vill väl missa slutet?

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/hobbit_femharaslaget_2_disc/P130913


https://cdon.se/film/hobbit-femharaslaget-2-disc-26448029


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards