retard-messiah

Direktlänk till inlägg 14 november 2014

FILMRECENSION: DUMB AND DUMBER TO

Av Paul Karlsson - 14 november 2014 05:39

DUMB AND DUMBER TO


I 20 år har vi alla väntat på denna uppföljare på 90-tals komedifilmen "Dumb & Dumber" som kom ut under den period då Jim Carrey ganska nyligen hade gjort genombrott som en galen djurdetektiv i annan film. Efter många turer har denna uppföljare som jag just nu ska recensera skjutits upp. Först kom en värdelös prequel som varken Jim Carrey eller Jeff Daniels medverkade i. Flera kiss och bajs humorfilmer senare så beslutade Farrelly bröderna som gjorde den första filmen för att de ville göra en uppföljare med originalskådisarna. Jeff Daniels var den fösta som var intresserad av att medverka i en uppföljare. Jim Carrey tog längre tid att övertala. Det sades att Carrey drog sig ur pga bristande intresse ifrån filmbolagen. Själv misstänker jag lite att det var ett pr-trick ifrån hans sida att vela för att bygga upp hypen kring filmen. Hur som helst så har nu uppföljaren blivit av. Den fick titeln "Dumb and Dumber To" och nu har jag äntligen sett den så jag kan säga vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


I 20 år efter den galna roadtrippen till Aspen så har Lloyd (Jim Carrey) fortfarande inte kommit över kvinnan som han fortfarande tror att heter Mary Samsonite. Han har i alla år sedan dess suttit inspärrad på ett metalsjukhus där han har odlat skägg och sitter i rullstol. Denna situation ändras snabbt under det beösk av kompisen Harry (Jeff Daniels) som vi får bevittna. Lloyd har nämligen fejkat att han är mentalsjuk under 20 år som ett practical joke. När Lloyd väl har lämnat mentalsjukhuset tillsammans med sin vän visar det sig att Harry har upptäckt att han har en fullvuxen dotter (Rachel Melvin) tillsammans med ungdomskärleken Fraida Felcher (Kathleen Turner). Tillsammans med sin trogne vän Llloyd beger han sig iväg på en galen resa för att få träffa sin nyupptäckta dotter. Inte av skälet att han är nyfiken på henne. Harry har fått reda på att hans njurar behöver bytas ut och han vill därför förenas med sin dotter för att komma åt hennes njurar. Givetvis så blir händelseförloppet allt annat än problemfritt.


Utöver att manuset är lite tunt och fantasilöst så är den här filmen mycket väl godkänd som den galna komedi man har längtat efter. Jim Carrey och Jeff Daniels funkar precis lika bra som det där hysteriskt roliga intelligensbefriade radarparet även i den här uppföljaren. Deras medverkan och inlevelse i sin rollkaraktärer lyfter filmen så att man kan acceptera ett ganska tunt manus. För humorn är det inget fel på. Det är den där låga och pubertala humorn man förväntar sig av en Bröderna Farrelly film och det ena skämtet avlöser det andra. Man hinner knappt andas mellan skämten innan det finns något nytt att skratta åt.


Bara Jim Carreys skickliga minspel och kroppsspråk gör att man älskar filmen. Samt så märks det att han och Jeff Daniels har haft väldigt kul då de spelade in filmen. Det smittar av sig över filmen och ger en extra krydda. Många bekanta karaktärer ifrån förra filmen dyker upp precis som många av skämten ifrån förra filmen. Även nya karaktärer dyker upp. Kathleen Turner framförallt gör en kul roll som Harrys och Lloyds ungdomskärlek Fraida Felcher. Men alla andra skådisar är bikaraktärer som får stå lite i skuggan då Jim Carrey och Jeff Daniels inte helt oväntat stjäl hela showen.


Sammanfattningsvis så funkar 90-tals humor även på 2000-talet om man accepterar en tunn story. Det känns skönt att Jim Carrey är tillbaka och visar hur humor ska se ut igen så man slipper enbart halvdana komedier med exempelvis Cameron Diaz och Adam Sandler. De två skådisarna är verkligen exempel på skådisar som man ibland kan tycka har nått sitt bäst före datum. Det har definitivt inte Jim Carrey gjort. Återigen har han i en underhållande och pubertal komedifilm visat vad skåpet ska stå och dessutom lyft fram det bästa ur motspelaren Jeff Daniels. Skådisarna Cameron Diaz, Adam Sandler och andra loosers inom genren borde ta lärdom av geniet Jim Carrey. Filmen "Dumb and Dumber To" får en femma i humor av mig. Men som film i helhet får den en stark trea i betyg av fem som högsta möjliga.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/dum_och_dummare_2/P129352


https://cdon.se/film/dum-och-dummare-2-25233188

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards