retard-messiah

Alla inlägg den 10 juli 2014

Av Paul Karlsson - 10 juli 2014 05:30

TRANSCENDENCE


Nu har jag slutligen fått se Johnny Depps senaste film "Transcendence". Den har fått mycket dåliga recensioner i pressen. Jag bryr mig inte om sådant förrän jag själv har sett en film och fått bilda min egen uppfattning. Så här kommer min recension som tar upp vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


Vetenskapsmannen Dr. Will Caster (Johnny Depp) är det främsta målet för en anti-teknik organisation eftersom han i sitt arbete försöker få fram en maskin med bla mänskliga känslor. I ett försök att döda Will så blir detta ett ytterligare steg på vägen i Wills forskning där han kan använda sitt eget medvetande.


Att få se Johnny Depp i en mer nedtonad roll är något jag har längtat efter. Det har blivit många vitsminkade Tim Burton karaktärer eller allmänt udda roller som i indianer och flummiga pirater de senaste åren. Det här är en helt vanlig roll där han inte spelar ut hela detta register på samma sätt. Han är alltså väldigt nedtonad vilket jag tycker funkar bra. Filmen är inte direkt ett nyskapande mästerverk. Maskiner som börjar tänka själva och tar över Jorden har vi sett förut. Men ändå köper man historian delvis om man inte grubblar ihjäl sig på ologiska detaljer i vetenskapen som inte förklaras. Det finns nämligen många oklarheter i hur Johnny Depps karaktär lyckas med allt som vår bibliska Gud skulle klara av. Skapa liv, bygga upp en ny värld osv.


Men köper man konceptet i helhet och inte har för höga förväntningar då man ser filmen så tycker jag helt klart att "Transcendence" får godkänt. Sämre historier har gjorts om maskiners erövring över mänskligheten och historian är ganska enkel att hänga med i. Dessutom har den ett ganska högt tempo så att man hela tiden undrar vad som ska hända härnäst.


Alltså kan jag rekommendera den som sevärd och som lite nytt blod åt Johnny Depps karriär som behöver lite varierande val av roller. En svag trea av fem möjliga tycker jag i alla fall att "Transcendence" kan få vara värd.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/transcendence_import/P147588

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards