retard-messiah

Direktlänk till inlägg 30 juni 2014

DET UTLÅNADE SOM MAN HÅLLER KÄRT LÄMNAS EJ TILLBAKA.

Av Paul Karlsson - 30 juni 2014 16:03

HEJ ALLESAMMANS SOM KANSKE KÄNNER IGEN DENNA TRADITIONELLA SITUATION!


Min blogg använder jag egentligen för att varje gång jag varit på bio lägga in en recension på filmen jag just sett. Men idag ska jag för omväxlingens skull berätta om en situation som vi alla varit med om. Kanske man kan få stöd och råd av personer som varit med om liknande händelser. Framförallt är jag en filmsamlare och har en gigantisk dvd-samling på över 400 filmer. Men är även intresserad av litteratur och samlar på böcker. 


Det är just vad gäller samlandet som problemet tar sin början. Tidigt förra året så låna jag ut böcker till min vän. Allt var ok. Jag fick regelbundet tillbaka böckerna varje gång innan jag ens hade läst ut min första. Jag litade därför fullt ut på personen i fråga. Sedan började jag att samla på en serie av fantasy böcker som börjar med boken "Väktarens Lärling". Jag var jätte försiktig med mina böcker. Lade alltid dera skyddsomslag i min bokhylla och tog med enbart boken till de ställen jag planerade att läsa dem på. En del av dem har jag betala själv. Men min mor har varit snäll och betalt vissa av dem. Hon läste dem först och var lika nogrann med att ta av skyddsomslagen som jag var. Böckerna klarade en hel sommar. Därför har minnena av alla gånger böckerna skulle ha kunnat försvinna satt sina spår och jag har nu en personlig relation till dessa böcker. 


Sedan en dag sover jag över hos personen som jag lånat ut böckerna till då både min mor och jag har läst böckerna. Hon hade näst sista boken kvar som hon höll på med. Samt såg jag att sista boken i "Väktaren" serien låg prydligt i hyllan med sitt skydsomslag. Så jag frågade om jag kunde ta hem den näst sista boken och om det var något mer sedan en tid tillbaka som hon hade läst ut eftersom jag visste att några av mina böcker hade legat nerpackade sedan hennes tidigare flytt till ny lägenhet.  Jag vet inte var de är just nu sa hon och skyddsomslaget ligger någonstans inne i mitt sovrum. Jag ska leta fram åtminstone det till nästa gång du kommer till stan. Detta var någon gång under hösten förra året. Sedan har jag hållit på att fråga gång på gång efter det där omslaget, böckerna som var nerpackade och en reservmobilladdare som jag också hade lånat ut i alla hast i en krissituation. När jag senare hör av innan nyårsafton i samband med eventuellt nyårsfirande så tackar jag nej till sällskapet av den orsak och några andra. Ber min syster att ta med grejerna då hon är där. Men de är inte framletade då heller.

Nu är det juni och jag har upprepade gånger tjatat om att få de grejer personen hade kvar att återlämna till mig. Personen i fråga har varit nonchalant, kommit med undanflykter, inte varit anträffbar osv bara för att inte ta tag i det hela så vi får det ur världen. Jag har blivit tillsagd någon gång att åka in och hämta sakerna i personens brevlåda och sedan inte fått besked  om i fall hon verkligen har lagt sakerna i sin brevlåda då det varit dags att bege sig in till stan. Därför skippat det eftersom möjligheterna till skjuts har försvunnit. Under en period var min leguan sjuk så att min mor var här och hjäpte mig att medicenera mitt vackra husdjur. Då fanns det automatiskt skjuts varje dag vid samma tidpunkt. Men varje gång jag skrev gjorde personen sig icke anträffbar eller svarade inte fullt ut på de frågor jag ställde om mina böcker konversationer på Facebook eller via mobil-sms. Och givetvis fanns inte heller min mobilladdare i påsen. 

Böcker skyddsomslag är som värdelösa för mig. Det ser ut som anonyma låneexepmlar ifrån ett nedlagt bibliotek eller något. Alltså är det samma sak som att inte ha fått tillbaks böckerna allas. Och ett skyddsomslag till en bok man inte har läst och ingen bok där i är ju helt värdelöst. Hur tänker man då man lämnar tillbaks en sådan ofullkomlig samling till en person som håller böckerna kärast i livet?


Jag vet inte längre hur jag ska göra. Kan inte bara släppa detta och gå vidare. Jag får nästan tårar i ögonen då ja tittar in i tomrummet där de utlånade böckerna skulle ha stått i sin helhet. Dessutom har jag mer ärliga spekulanter som vill låna böckerna. Vissa av dem har jag inte ens betalt själv. Inget av detta har personen brytt sig om. Framför allt bör man väl från första början respektera en väns behov av att vilja ha sina saker tillbaka?


HJÄLP MIG! Vet ej längre hur jag ska gå till väga.


 

"Väktarens Lärling" serien i sitt fulla skick med skyddsomslag och allt då jag precis hade fått dem. Det är så här boksamling ska se ut enligt mig. 


 


Så här blev de sista böckerna personen skulle leverera återlämnade. Min favoritbok i sitt fulla skick. Två "Väktaren" böcker som saknar sina skyddsomslag. Samt så fick jag enbart tillbaka omslaget till boken "Människohamn". Böckerna som ligger staplade är de böckerna i "Väktaren" serien som jag faktiskt fick tillbaka i fullskick. Men det är inte tillräckligt för mig. Jag ska ha tillbaks precis allt som jag har lånat ut utan deffekter. 


 


Förtydligande av hur min innan så vackra och kopletta "Väktaren" bokserie ser ut nu i återlämnat skick. Inte så fin som tidigare nu när det är helt värdelöst att de saknar skyddsomslag. 


 


Lite svårt att läsa en bok som inte finns inne i skyddsomslaget. Det tycker i alla fall jag. Dessutom är det lite sönder vilket jag inte kan minnas att det var tidigare. Det gör inte så mycket eftersom det är utanför texten i skyddsomslaget. Men boken har jag inte ens hunnit läsa själv. Så den vill jag ha tillbaks och det i det snaraste. Precis som med de andra grejerna. En samling av böcker ska se ut som när man köpte dem. Annars finns ingen poäng med att äga dem. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards