retard-messiah

Direktlänk till inlägg 29 maj 2014

FILMRECENSION: MALEFICENT

Av Paul Karlsson - 29 maj 2014 23:05

MALEFICENT


ÄNTLIGEN! Det simpla ordet kan räcka för att sammanfatta den glädje jag kände inför att få se Angelina Jolie filmen "Maleficent". Det skulle först 2010 bli en Tim Burton film enligt rykten. Så blev det inte. Istället tog en debuterande regissör vid namn Robert Stromberg över registolen. Han har gjort sig känd som oscarsvinnare för bästa scenografi med filmerna "Avatar" och "Alice In Wonderland". Och ingen annan har varit påtänkt för rollen som den onda fen "Maleficent" än självaste Angelina Jolie som kändes väldigt rätt för det här projektet. Nu har jag sett filmen och kan äntligen berätta vad jag tyckte trots att jag i princip pga min längtan hade bestämt mig för att detta är en höjdarfilm. Här kommer mina ord i en recension då jag nämnt lite om handlingen.


Den traditionella historien om den sockersöta prinsessan Aurora som av en ond fe får en förbannelse som gör att hon sover i hundra år i väntan på "The True Loves Kiss" har vi alla någon form av relation till. Inte minst sagt pga Disneys sockersöta version med en simpel story där godhet och ondska presenteras i svart eller vitt. Ingen gråzon finns och godheten segrade som vanligt i en historia med en hjälplös prinsessa som väntar på sin stiliga prins.

Filmen "Maleficent" följer inte den storyn i detalj. Den här historien är ur den onda fens eget perspektiv. Den onda fen Maleficent som egentligen inte är ond ifrån början. Som liten feflicka är Maleficent det fridfulla Hedelandets främsta väktare. Hon ser i princip ut som en människa. Fast har egenskaperna annorlunda kindben, stora horn och vingar. En simpel bondpojke ifrån vår värld inkräktar i Hedelandet och blir vän med Maleficent. Vänskap utvecklas till kärlek. Pojken visar sig heta Stefan och drömmer om att bli kung i det mänskliga kungariket och att få leva i slottet som angränsar till Maleficents värld. Vid en tidpunkt i detta omaka pars relation så försvinner Stefan för att aldrig mer komma tillbaka. Nästa gång kommer istället en hel armé och lite senare även Stefan som emot Maleficent begår ett fruktansvärt svek i sin strävan efter makt och erövring av tronen. Det ena leder till det andra och till slut har Maleficents hjärta förvandlats till sten. När Kung Stefans förstfödda dotter Auroras dop äger rum så kommer Maleficent dit objuden och kastar en förbannelse över den blivande prinsessan. Resten vet vi alla. Men vet vi om det som berättats i sagan var hela sanningar?


Sagobaserade filmer i mer vuxna tappningar har det varit gott om de senaste åren. Men det känns för min del som alla de andra filmerna i denna genre har varit en uppladdning inför "Maleficent". Och jag är beredd att stå fast vid att det fortfarande känns så. Det här är den där sagofilmen med en lite mörkare vinkling som vi alla ha väntat på. Angelina Jolie i sin bleka hy, Lady Gaga inspirerade kindben, svulstiga rödfärgade läppar och stora horn ger verkligen färg åt den här filmen. Hon utstrålar både mäktighet och sårbarhet på samma gång. Det märks att Jolie trivs med att spela den här rollen. Hon gör det med glimten i ögat och har lagt på en humoristisk brittisk accent som ibland nästan övergår i det teatraliska. Vacker är hon också i sitt nästan reptillika utseende. Men främst är det en underhållande egenskap att hon avfärdar romantisk kärlek som något som inte kan lösa problem som förbannelser. Detta sätter en intressant prägel på hur en moderniserad saga ska berättas.


Den här historien ger avtryck just därför historien vinklas annorlunda. Det är en väldigt mörk berättelse som också är utsmyckad med starka färger och andra karaktärer än Maleficent. Tre goda feer finns det i vanlig ordning som viktiga karaktärer. Dock är deras sockersöta Disney aura lite väl påfrestande ibland. Likaså prinsen som förälskar sig Aurora. Hans boyband lika framtoning är bara allmänt påfrestande. Elle Fanning som Aurora däremot sätter prägel på historien i med sin oskuldsfullhet och tilltro till att alla levande varelser innerst inne alltid bär på godhet. Det är just samspelet mellan Angelina Jolie och Elle Fanning som många gånger gör filmen intressant. I den här historien har Maleficent och Aurora ett slags band mellan sig som gör filmen spännande. Samt är Sam Riley bra som Maleficents trofasta tjänare Diaval. En gång var Diaval en fågel som Maleficent räddade ifrån ett nät och förvandlade till man. Under filmens gång förvandlas han till diverse djur, men oftast till en svart stor korp. Även i korpform så är karaktären Diaval väldigt kärleksfullt skildrad.


Mer bör inte sägas om denna film. Det är en "Törnrosa" i ett annorlunda format både fyllt med mörker och ljus. Familjevänligt blir det men inte på ett överdrivet sätt. Och jag älskar verkligen den här typen av historier som kan tyckas vara lättsamma. Men filmen bär faktiskt på det fina budskapet att det som utmålas som ondska kanske inte helt saknar godhet och att hämnd är en simpel lösning på ett svek. En väldigt söt berättelse i ett mycket stundvis gotiskt och mörkt format. Regissören Robert Stromberg visar dessutom upp vackra världar i stil med de i "Avatar". Särskilt Hedelandet är väldigt vackert att få bevittna. Allra helst då en bevingad Angelina Jolie flyger igenom det.

Den här filmen kan starkt rekommenderas. En klassisk saga i sitt vackraste format med Angelina Jolie i toppform. Det kan inte bli mycket bättre än så här och jag ger filmen allra högsta betyg. Mina skyhöga förväntningar blev till och med överträffade. Det enda tråkiga är att filmen är lite väl kort så att man tyckte att äventyret tog slut lite för snabbt.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/maleficent/P125246


https://cdon.se/film/maleficent-19054172

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards