retard-messiah

Direktlänk till inlägg 20 april 2014

FILMRECENSION: THE AMAZING SPIDER-MAN 2

Av Paul Karlsson - 20 april 2014 19:24

THE AMAZING SPIDER-MAN 2


Nu har jag äntligen fått se en av de mest av mig efterlängtade filmerna under år 2014. Jag pratar förstås om "The Amazing Spider-Man 2". Jag ska med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Handlingen tar vid precis där förra filmen slutade. Efter händelserna som skedde där så har Peter Parker (Andrew (Garfield) börjat bli bekväm i Spider-Man dräkten och börjat att bli hyllad och erkänd som hjälte av New York-borna. Han är tillsammans med Gwen Stacy (Emma Stone) trots att han lovade Gwens döende far att inte träffa hans dotter mer för undvika att utsätta henne för fara. Detta är en konflikt som pågår inom honom vid sidan om hans sökande efter sanningen kring hans föräldrars död. Nya skurkar attackerar New York och Peter upptäcker att attackerna har sammanknytning till bolaget Oscorp där hans pappa arbetade och han börjar se ett samband som kanske kan ge honom svar i sitt sökande.


Den här filmen har alla de ingredienser som en serietidnings baserad superhjälte film bör ha. Riktigt snygga actionscener, en bra story och ett högt tempo. Huvudkaraktärerna får ett större djup. Särskilt filmen kärlekspar Andrew Garfield och Emma Stone imponerar och ger mer färg åt sina åt sina roller. De har mer kemi än vad Kirsten och Toby hade i Sam Raimis filmer. Jamie Foxx är också väldigt imponerande som skurken Electro. För variationens skull är det en skurk som man verkligen får sympati för. Jamie Foxx är lysande i sitt gestaltande av en person som inte önskar något mer än att bli sedd av världen och har svårt att handskas med de krafter han får då han råkar ut för en olycka. Det nya stjärnskottet Dane DeHaan är även bra i rollen som Harry Osborne och jag gillar verkligen att de valt att ge honom superkrafter som han fått av gifter som i serietidningen istället för att som i Raimis filmer bara tilldela honom en dräkt som gör honom oövervinnerlig.


Jag var kritisk till dessa reboot filmer i början då jag inte hade släppt besvikelsen över att inte de utlovade uppföljarna på Sam Raimis "Spider-Man" trilogi skulle bli av. Men jag har verkligen ändrat uppfattning. Jag tycker de här filmerna är minst lika bra som Raimis filmer och ibland tycker jag även att de är bättre. Det finns lite mer mörker i de här filmerna och Andrew Garfields Spider-Man/ Peter Parker känns inte riktigt lika präktig som Tobey Maguires version. Dessutom gillar att de här nya filmerna mer följer samma kronologiska händelseförlopp som serietidningarna.


Det finns inget direkt att klaga på vad gäller filmen "The Amazing Spider-Man 2". Det enda skulle i så fall vara att man skulle ha velat se lite fler scener med Paul Giamatti i rollen som skurken Rhino, men det kanske kommer i nästa uppföljare som har utlovats under sommaren 2016.


Filmen kan starkt rekommenderas som en helt lyckad serietidningsaction. Jag lämnade biografen väldigt nöjd, men hade lite myror i huvudet på grund av den scen som dök upp då eftertexterna har rullat igång. Det är möjligt att de mest inbitna Spider-Man nördarna har vissa detaljer i handlingen att klaga på. Men för min del kan dessa detaljer kvitta. Jag anser den här filmen som denna hittills bästa i sin genre detta år.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_amazing_spider_man_2/P125140

 

https://cdon.se/film/the-amazing-spider-man-2-nordic-24606707



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards