retard-messiah

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

FILMRECENSION: CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER

Av Paul Karlsson - 5 april 2014 00:38

CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER


Jag blev bjuden på detta Marvel äventyr av en bekant som hade fribiljetter och gav mig en. Captain America är inte direkt någon superhjälte som intresserar mig så mycket egentligen. Att ikläda sig trikåer med amerikanska flaggan tycker jag är fjantigt och lokalpatriotiskt. Men eftersom jag fick möjligheten att se filmen gratis så blev det faktiskt att jag såg den och Captain Americas historia är en pusselbit till den stora "The Avengers "franchisen och en film man förr eller senare ändå skulle ha sett. När jag förklarat filmens handling lite i all hast så ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte om filmen.


Där historien i filmen "Captain America: The Winter Soldier" tar sin början återhämtar sig Steve Rogers i Washington efter de tumultartade händelserna i New York i The Avengers.
Men när en S.H.I.E.L.D-kollega attackeras dras Steve in i ett nät av intriger som hotar hela världen. Tillsammans med Black Widow måste han nysta upp konspirationen och försvara sig mot lönnmördare bakom varje hörn. Men när allt avslöjas måste Captain America och Black Widow ta hjälp av en ny bundsförvant, The Falcon. Men snart står de klart att de har att göra med en oväntad och formidabel fiende -- The Winter Soldier.


Som jag tidigare sagt är inte jag ett stort fan av karaktären Steve Rogers/Captain America. Men de nya modernare filmerna känns ändå intressanta. Första filmen överraskade faktiskt en del trots att den inte nådde hela vägen fram. Men historien om en liten tanig och tunn kille som kände plikten att mot alla odds försvara sitt land trots att alla skrattade åt honom grep någonstans tag. Vändningen när han sen genomgår ett experiment och får ökad fysisk kapacitet i alla dess former och mer muskler ger en intressant vändning i filmens handling. Alla som hackat på honom får igen och de som har hjälpt honom tidigare behöver hans hjälp.


Då han senare förenas med de andra superhjältarna i "The Avengers" känns han lite väl präktig, gammalmodig och dessutom väldigt blek pga sina vid sidan av de andra väldigt normala på bristande superkrafter.


Andra gången då han nu får en egen film så är allt mer kryddat med action. Man får mer fokus på kulturkrocken Steve Rogers får uppleva genom att vakna upp i vår tid där inget mer än minnen finns kvar av hans 1940-tal. Bara den grejen blir väldigt intressant och kan kryddas med både humor och allvar. Och Captain Americas introduktion blev avklarad i första filmen så man kan direkt dras in i en fartfylld berättelse där han samarbetar med andra medlemmar i S.H.I.E.L.D med att bekämpa nya fiender. Kul är det också att Scarlett Johansson i rollen som Black Widow fungerar som en slags sidekick. Väldigt sexig är hon att titta på dessutom. Lokalpatriotismen som man hade kunnat förvänta sig av karaktären Captain America är näst intill borta. De löjliga trikåerna som fanns i början av den första filmen är numera borta vilket glädjer mig.


Jag har faktiskt inte så mycket att klaga över vad gäller den här filmen. Skurken Winter Solidier är intressant också och leder till en intressant twist i storyn. Samuel L Jacksons kaxighet som Nick Fury är alltid underhållande att se rätt om han kanske inte är så kaxig under hela filmens gång. Samt Captain Americas nya sidekick Falcon och Robert Redfords karaktär ger extra krydda åt filmen.


"Captain America: The Winter Soldier" är en helt klart sevärd film som kan vara roligt att ha sett för att hänga med i Marvels superhjälte franchise. Det blir aldrig tråkigt trots att filmen är lite över 2 timmar lång. En extra scen finns i vanlig ordning då eftertexterna har rullat igång. Även denna gång fick man hintar kring en kommande Marvel film. Jag hade bara aningar och gissningar om vilken, men bekräftade att mina gissningar stämde då jag läste om scenerna på nätet i efterhand. Det fanns en scen till ännu senare efter att filmen tagit slut som jag missade. Men sammanfattningsvis var detta en hyfsat bra actionfilm med många intriger.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/captain_america_2_the_winter_soldier/P124826


https://cdon.se/film/captain-america-the-winter-soldier-26946816



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards