retard-messiah

Direktlänk till inlägg 9 februari 2014

FILMRECENSION: ROBOCOP

Av Paul Karlsson - 9 februari 2014 14:19

ROBOCOP


Nu har jag äntligen fått se filmen "RoboCop" där svenska Joel Kinnaman gör sitt stora genombrott i titelrollen. Jag ska nu med denna filmrecension tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Handlingen är i stort sett den samma som i originalfilmen. I ett futuristiskt USA som inte är helt olikt den värld vi nu lever i präglas samhället av kriminalitet vilket leder till att man börjar uppfinna robotar som ska styra upp det hela. Men det som saknas hos maskinerna är mänskligt tänkande och medkänsla. När polismannen Alex Murphy (Joel Kinnaman) sprängs i småbitar av en bilbomb görs därför ett experiment att göra om det lilla som finns kvar av hon till en mänskligt tänkande robot. Murphy blir med andra ord robotsnuten RoboCop.


Det som levereras i denna reboot på Paul Verhoevens gamla kultklassiker är en smart science fiction film med mer psykologi, politik och hjärna istället för en massa action som man kanske hade förväntat sig efter att ha sett originalfilmen. Den här fått alltså mer utrymme för att berätta om personen inuti robotdräkten och de känslor han upplever då han vaknar upp till ett liv där stora delar av hans mänsklighet bestulits från honom. Joel Kinnaman är perfekt i rollen och spelar ut hela sitt register så att man verkligen får ta del av den konflikt som pågår inom honom då han har blivit mer maskin än människa. Giganterna Gary Oldman, Michael Keaton och Samuel Jackson levererar också bra i sin biroller.


"RoboCop" är en riktigt bra reboot som lyckades att leva upp till alla mina förväntningar och den var faktiskt till om med bättre än originalet. Filmen kan starkt rekommenderas.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/robocop_2014/P122507

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards