retard-messiah

Direktlänk till inlägg 31 december 2013

FILMRECENSION: RUSH

Av Paul Karlsson - 31 december 2013 02:50

RUSH


Jag har nu sett det verklighetsbaserade och actionspäckade dramat "Rush" som Ron Howard har regisserat med Chris Hemsworth i huvudrollen. Jag ska säga vad jag tyckte då jag utan att säga för mycket om intrigen har återgett handlingen.


Filmen "Rush" är ett actiondrama baserat på den ikoniska F1-föraren Niki Laudas (Daniel Brühl) spektakulära kamp mot rivalen James Hunt (Chris Hemsworth) – ett race som var nära att kosta honom livet. Det är många faror som hotar i en sådan fartfylld sport. Niki Lauda är racerföraren som bara tar risker på banan, kör lugnt i den vanliga trafiken och har ett ganska lugnt och städat liv privat. Medan James Hunt har en förkärlek för festande, brudar och själva kändisskapet utanför sporten. Dessa möts som två rivaler, värsta fiender och konkurrenter om världsmästerskapstiteln. En spännande kamp dem emellan är det som tar sin början och historien är verklighetsbaserad.


Personligen är inte jag någon sportfåne. Det kanske tillhör allmänbildningen att veta vem Niki Lauda är ändå. Men det visste inte jag. Så det var väldigt intressant att få en inblick i den värld dessa rallyförare lever i. Chris Hemsworth är jättebra i sin första lite djupare roll där hans karaktär framställs som en rockstjärna som egentligen är mjuk på insidan och inte pallar pressen. Hemsworth ger honom mänskliga drag. Den relativt okända spanskfödda tyska skådespelaren Daniel Brühl gör en för mig väldigt trovärdig gestaltning av Niki Lauda som är en lite mer krävande karaktär eftersom Lauda upplevde lite mer tragedier än James Hunt under sitt liv.


Den som tror att "Rush" är en simpel bilsportsfilm har lite rätt. Men fokuset ligger mycket mer på livet kring sporten rätt att det är en hel del välgjorda scener ifrån tävlingarna ute på körbanan. De scenerna är mycket starka precis som personporträtten. Men det som är intressantast i denna film är relationen och hur det eventuellt kommer att utvecklas mellan Lauda och Hunt.


Filmen "Rush" kan jag starkt rekommendera som en gripande verklighetsbaserad historia fylld av tragedier, men ändå finns det hopp och man får uppleva män som kämpar för att uppnå sina drömmar oavsett vad som krävs för att nå det målet. En stark trea av fem möjliga blir det till denna för sin genre väldigt bra film.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/rush_import/P162268



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards