retard-messiah

Alla inlägg den 28 december 2013

Av Paul Karlsson - 28 december 2013 22:42

SAVING MR. BANKS


Det blev lite oväntat att jag såg en film som inte ens har kommit ut i Sverige. Vilket är ganska kul för att jag då kanske blir en av de första i det här landet med att leverera en recension. Jag har sett biografin "Saving Mr. Banks" som bland annat handlar om Walt Disney och arbetet med filmen "Mary Poppins". Jag ska säga vad jag tyckte strax. Ska bara lite kort berätta om filmens handling.


När Walt Disneys döttrar bad honom göra en film grundad på deras favoritbok, P. L. Travers “Mary Poppins" gav han dem ett löfte – som han inte insåg att det skulle ta honom 20 år att införliva. I sin jakt på att komma över rättigheterna ställs Walt öga mot öga mot en helt kompromisslös författare som absolut inte har några som helst planer på att låta sin älskade magiska barnflicka misshandlas av Hollywoodmaskinen, men när boken slutar sälja och hon får ont om pengar går Travers motvilligt med på att resa till Los Angeles för att lyssna till Disneys filmplaner.

Den här filmen trodde jag att skulle fokusera mer på Walt Disney och hur han byggde upp sitt imperium som vid sidan om Pixar idag står för de mesta större succéerna inom tecknad film och mycket annat som görs på Disneys bolag. Jag blev positivt överraskad över att historien istället fokuserade på författarinnan P.L Travers och hennes motvilliga kamp mot att Disney skulle köpa rättigheterna till hennes bok "Mary Poppins". På så vis får man en vinkling som visar att det faktiskt finns en del som inte älskade allt det som Walt Disney höll på med. Och dessutom fick man ett starkt kvinnoporträtt levererat då Emma Thompson på ett propert och väldigt brittiskt vis gestaltar P.L Travers.


Parallellt med att historien om hur Disney kämpar för att filmen "Mary Poppins" ska bli av så får man pusselbitar levererade från P.L Travers barndom där man får se hur hon formades till den hon är i filmens nutid och kanske lite hintar om var inspirationen till hennes kända bok hämtades ifrån. I dessa återblickar gör Colin Farrell väldigt bra ifrån sig som Travers far.


Tom Hanks är som vanligt också en duktig skådis rätt att han hamnar lite i bakgrunden med sin gestaltning av Walt Disney eftersom det är Emma Thompson som själ showen i denna film.

Jag kan starkt rekommendera filmen "Saving Mr. Banks" som är en gripande historia med ett starkt och intressant kvinnoporträtt om en kvinna som kämpar för sina drömmar och visioner.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/rush_import/P162268

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards