retard-messiah

Alla inlägg den 26 december 2013

Av Paul Karlsson - 26 december 2013 16:04

HUNDRAÅRINGEN SOM KLEV UT GENOM FÖNSTRET OCH FÖRSVANN


Nu har jag varit på det som blir årets sista biobesök för mig. Jag har varit och sett filmatiseringen av Jonas Jonassons bok "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Den filmen ska jag med denna recension utdela mina åsikter om. Men först lite om handlingen.


Efter ett långt och händelserikt liv hamnar Allan Karlson (Robert Gustafsson) på ett ålderdomshem i tron att det blir hans slutstation. Problemet är bara att hans hälsa fortfarande är utmärkt och dagarna blir därför alldeles för trista. När firandet av Allans hundrade födelsedag närmar sig, vilket Allan själv inte är det minsta intresserad av, tar han chansen och flyr sin tråkiga vardag.


Först och främst så gör Robert Gustafsson en brilliant gestaltning av Hundraåringen Allan Karlsson. Gubbmakeupen är väldigt välgjord. Gustafsson ger verkligen karaktär åt gamlingen på ett sätt som bara han kan. Även i Allans olika åldrar briljerar han och ger färg åt karaktären med både humor och svärta.


Alla andra skådisar är också bra men hamnar lite i skuggan av huvudpersonens stjärnglans. Den enda skådespelarprestationen som finns något att anmärka på är då Johan Rehborg dyker upp i en liten roll. Han har tagit in lite för mycket Farbror Barbro och Percy Nilegård i karaktären.


Annars levereras vad man kan förvänta sig efter att ha läst boken. Humor på gränsen till fars då handlingen utspelar sig i nutid. De scener som tillhör Allans förflutna balanserar upp filmen till en bättre helhet. Och på ett snyggt sätt har de delar av just de där historiska ögonblicken som Allan råkat uppleva kortats ner så det inte blir lika segt som i boken.
Filmen utspelas dessutom i väldigt vackra miljöer och de miljöer som ska föreställa andra länder är trovärdiga trots att de är filmade i Sverige.


Jag kan rekommendera filmen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" som en charmig dramakomedi i "Forrest Gump" anda gjord med glimten i ögat. Mina förväntningar levde den upp till och den blir säkert bättre nästa gång man ser den. En starkt trea av fem möjliga får filmen av mig. Kunde blivit en fyra om inte en stackars söt räv får sätta sitt liv till i början av filmen.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/hundraaringen_som_klev_ut_genom_fonstret_och_forsvann/P122402


https://cdon.se/film/hundraaringen-25161606

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards